corn.jpg

كاهش اشتغال در بخش دامپروري و خالي ماندن 40 درصد از ظرفيت اين صنعت

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

صنعت دامداري به دليل مشكلات متعدد با كاهش اشتغال مواجه شده و واحد‌هاي ساخته‌شده در اين بخش معطل و خالي مانده‌‌ و توليد‌كنندگان نيز به بدهكاران بانكي تبديل شده‌اند.

مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران تاكيد كرد: در چنين شرايطي نسل جديد رغبت سرمايه‌گذاري و فعاليت در اين بخش ندارند كه اين امر باعث از دست رفتن 

توليد خودكفاي كشور و امنيت غذايي خواهد شد.

 

سعيد سلطاني در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: علي‌رغم همه تاكيداتي كه به كشاورزي و توليد شده است اين بخش شرايط مناسبي ندارد.

 

وي افزود: سرمايه‌گذاري‌هاي بالايي با استفاده از تسهيلات دولتي در اين زمينه صورت گرفته اما با ظرفيت كامل كار نمي‌كنند و اكنون 40 درصد از ظرفيت صنايع دامپروري خالي مانده است در حالي كه اين ظرفيت‌ها مي‌تواند باعث افزايش توليد و ايجاد اشتغال شود.

 

سلطاني با گلايه از اين‌كه مسوولان امر كوتاه‌ترين راه را براي حل مشكلات انتخاب كرده‌ و واردات را چاره هر دردي مي‌دانند، تصريح كرد: با ادامه اين وضعيت اشتغال و سرمايه‌هاي توليدي كشور از دست مي‌رود و شير و لبنيات نيز نابود خواهد شد.

 

مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران افزود: در بخش دامداري كاهش اشتغال داشته‌ايم و واحد‌هاي ساخته‌شده معطل مانده‌اند و توليد‌كنندگان به بدهكاران بانكي تبديل شده‌اند.

 

وي تصريح كرد: در چنين شرايطي كه توليد‌كنندگان با مشكلات متعدد دست و پنجه نرم مي‌كنند، نه تنها حمايتي براي حفظ توليد، سرمايه و اشتغال نمي‌شود بلكه با اعمال سياست‌هاي وارداتي، كنترل بازار محصول و رها كردن بازار تامين نهاده‌ها شرايط را براي ادامه راه توليد سخت‌تر مي‌كنند كه اين امر باعث مي‌شود نسل جديد رغبت سرمايه‌گذاري و فعاليت در اين بخش را نداشته باشد.

 

سلطاني تصريح كرد: تا چه زماني پول نفت وجود دارد كه در وقت مشكلات بتوان به واردات متوسل شد. از سوي ديگر بر اساس تجربيات زماني كه محتاج به واردات هستيم كشورهاي فروشنده قيمت‌هاي خود را افزايش مي‌دهند. در چنين شرايطي و با وجود مزيت‌هاي توليد داخلي جاي سوال است كه چرا بايد محصولات وارداتي را به توليد خودكفا و اقتصادي كشورمان ترجيح دهيم؟