chick.jpg

بازار طلای سفید ایران خودبه‌خود تنظیم شد

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

در حالی که وضعیت بازرگانی پنبه به‌علت واردات افسارگسیخته سال گذشته به‌شدت آسیب‌پذیر شده بود با افزایش قیمت دلار، موضع‌گیری سیاسی کشورها و نوسان قیمت جهانی پنبه خودبه‌خود تنظیم شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری پنبه‌کاران پارس‌آباد در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: وضعیت پنبه طی سال گذشته از فراز و نشیب بالایی 

برخوردار بود، به‌طوری‌که واردات بی‌ضابطه در زمان فصل برداشت در اواخر سال گذشته بازار پنبه را به‌شدت ملتهب کرد.

علی مظفری افزود: وارداتی که سال گذشته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان فصل برداشت صورت گرفت، باعث شد پنبه داخلی در انبارها باقی مانده و کشاورزان و صنایع پنبه‌پاک‌کنی تاکنون درگیر قرار دادن پنبه در چرخه مصرف باشد.

وی خاطرنشان کرد: اما موضع‌گیری سیاسی کشورها و تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران و افزایش قیمت دلار باعث شد بازار پنبه داخلی کشور خودبه‌خود تنظیم شده و پنبه از بحرانی که داشت، خارج شود.

مظفری ادامه داد: در زمان حاضر هر کیلوگرم پنبه داخلی سه‌هزار و 500 تا چهارهزار و 200 و پنبه تاجیکستان به قیمت چهارهزار و 500 تومان در بازارهای بین‌المللی به‌فروش می‌رسد. این درحالی است که به‌علت موانع موجود ازجمله نرخ بهره و مشکلات ارزی واردات تقریباً متوقف شده است.

 

تولید 60 هزار تن محلوج پنبه

مدیرعامل اتحادیه پنبه‌کاران کشور در ادامه تصریح کرد: در بهترین شرایط ممکن امسال حجم تولید وش پنبه به 170 تا 180 هزار تن خواهد رسید که حجمی بیش از 60 هزار تن پنبه را استحصال خواهد کرد.

وی یادآور شد: نیاز پنبه کشور 170 هزار تن محلوج است که با احتساب 60 هزار تن پنبه داخلی، حداقل 100 هزار تن پنبه باید از کشورهای آسیای میانه و تاجیکستان به کشور وارد شود.

مظفری تأکید کرد: هرچند الیاف مصنوعی وارد چرخه تولید شده و به‌علت کمبود پنبه جایگزین آن در صنایع نساجی شده‌اند، اما از آنجا که 25 درصد سهم اشتغال در صنعت نساجی قرار دارد، باید منافع بخش نساجی نیز همزمان دیده شود.

 

حضور چینی‌ها در بازار تاجیکستان، زنگ خطری برای پنبه ایران

فعال بخش خصوصی اظهار داشت: هرچند با توجه به ارزش افزوده محصول پنبه چینی‌ها در کشور تاجیکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌توان گفت رونق گرفتن بازار پنبه تاجیکستان می‌تواند تهدیدی برای صنایع نساجی ایران باشد.

وی همچنین گفت: پنبه یک محصول استراتژیک است که باید از حمایت‌های دولت برخوردار باشد.