chick.jpg

تکذیب واردات 200 هزار تن گندم از هند

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

چهار میلیون و 344 هزار و 685 تن از انواع محصولات کشاورزی در شش ماه نخست امسال از طریق قرنطینه‌های سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی ترخیص شد.

معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این میزان واردات از طریق 72 پست قرنطینه‌ای واقع 

در بازارچه‌های مرزی، گمرکات ورودی و بنادر کشور بوده است.

علی‌اکبر یاسمی افزود: این محصولات از طریق کشورهای چین، هندوستان، قزاقستان، پاکستان، کانادا، اوکراین و سوریه و شامل انواع خوراک دام، ذرت، کنجاله، جو، گندم، موز، برنج، چای و بذر و نشاء گل‌های زینتی بوده است.

 

تکذیب واردات 200 هزار تن گندم از هند

این مقام مسئول با رد شایعه ورود 200 هزار تن گندم وارداتی از کشور هند خاطرنشان کرد: واردات گندم از هند و پاکستان ممنوع است و این موضوع رسماً به مسئولان تصمیم‌گیر گزارش شده است.

وی ادامه داد: تاکنون از طرف سازمان حفظ نباتات شرایط قرنطینه ورود گندم برای هند و پاکستان صادر شده است.

یاسمی تصریح کرد: هرگونه ورود محصولات کشاورزی از مسیرهای قانونی باید با رعایت ماده 11 قانون حفظ نباتات باشد.

گفتنی است، طبق ماده 11 قانون حفظ نباتات مصوب 1446 هرگونه واردات محصولاتک شاورزی قبل از حمل به کشور و در زمان ترخیص از گمرک نیازمند اخذ گواهی و مجوزهای لازم است. طبق این قانون، واردکنندگان باید قبل از حمل، گواهی عدم آلودگی را از کشور مبداء اخذ و به سازمان قرنطینه نباتی ارائه کنند و در صورت تأیید سفارش در وزارت بازرگانی اقدام به حمل کالا انجام می‌شود.

لازم به ذکر است، بنا بر برخی گزارش‌ها، شرکت مواد غذایی هند اعلام کرده است در مرحله نخست 198 هزار و 368 تن گندم ذخیره شده در هشت منطقه از هند به‌صورت تهاتری در قبال نفت خام صادراتی ایران مبادله می‌شود.

بر اساس گزارش هیئت تخصصی سازمان حفظ نباتات کشور محصول گندم هند و پاکستان آلوده به عوامل بیماری‌زای "سیاهک ناقص گندم" (کارنال بانت) و علف هرزی به نام "استریگا" آلوده است.