soy.jpg

تولید 70 هزار تن ذرت دانه‌ای در آذربایجان غربی/خوی قطب آفتابگردان کشور

چاپ

خبرگزاری مهرalt

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از برداشت بیش از 70 هزار تن ذرت دانه ای و 359 هزار تن ذرت علو فه ای در استان خبر داد.

جمشید دارا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برداشت ذرت از 15 هزار هکتار از مزارع استان آغاز شده است افزود: از این میزان 9 هزار هکتار دانه ای و ما 

بقی نیز علو فه ای است.

 

وی ادامه داد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال در ذرت دانه ای 58 درصد و در ذرت علو فه ای 300 درصد افزایش یافته است .

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، شهرستانهای ، ارومیه، میاندوآب و مهاباد را عمده مراکز تولید ذرت در آذربایجان غربی دانست و گفت: قیمت تضمینی ذرت دانه ای در هر کیلوگرم 350 تومان است که متولی خرید ذرت دانه ای سازمان تعاون روستایی است.

 

خوی قطب اول کشت و تولید تخم آفتابگردان در کشور

 

دارا در ادامه همچنین از برداشت 31 هزارتن تخم آفتابگردان در خوی خبر داد و گفت: این شهرستان قطب اول کشت و تولید تخم آفتابگردان و کدوی آجیلی در کشور است.

 

وی اعلام کرد: دانه های آفتابگردان و کدوی آجیلی و روغنی از عمده ترین محصولات کشاورزی خوی بوده و امسال در نیمی از اراضی آبی این شهرستان این دو محصول کشت شده است.

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: از 27 هزار هکتار از زمین های کشت شده آفتابگردان و تخم کدوی خوی 15 هزار و 500 هکتار آن آفتابگردان بوده که از هر هکتار آن حدود 1500 الی دو هزار کیلوگرم آفتابگردان برداشت می شود.

 

وی گفت : همچنین 9 هزار و 600 هکتار از زمین های این شهرستان به کشت کدو اختصاص یافته است که از هر هکتار آن حدود 800 الی 900 کیلوگرم تخم کدو برداشت می شود.

 

دارا مناسب بودن قیمت این محصولات ، زودرس بودن ، امکان کشت دوم بعداز برداشت گندم و جو را از مهمترین دلایل رونق کشت دانه های آجیلی آفتابگردان و کدو در خوی اعلام کرد و یادآور شد : در این شهرستان بیش از 14 هزار خانوار شهری و روستایی از طریق کشت و تولید این دو محصول امرار معاش می کنند

 

برداشت سماق از افزون بر 500 هکتار از مناطق جنگلی سردشت آغاز شد

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از برداشت سماق در مناطق جنگلی سردشت نیز خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی می شود از این میزان باغ های جنگلی این شهرستان افزون بر 500 تن سماق برداشت شود.

 

وی گفت: 600 هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان زیرکشت سماق رفته است که از این میزان 500 هکتار باغ های بارور و 100 هکتار نیز باغ های غیر بارور هستند.

 

دارا افزود: در اجرای طرح توسعه باغ های سماق در سردشت سالانه 50 هکتار به سطح این باغ ها افزوده می شود.

 

سماق سردشت به دلیل رنگ و طعم مطبوع آن از سماق های بسیار مرغوب در کشور به شمار می رود که همه ساله بخشی از آن نیز به خارج از کشور صادر می شود.

 

بالا رفتن قیمت محصول سماق این شهرستان در بازار باعث شده تا باغداران از احداث باغات این محصول استقبال کنند.

 

جنگل نشینان مرزی سردشت همه ساله پیش از فرا رسیدن فصل پاییز خوشه های خشک سماق را از درختان جدا کرده و پس از آماده کردن آن را به بازار مصرف عرضه می کنند.

 

شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی و در نوار مرزی ایران با عراق واقع شده که 80 هزار هکتار از مساحت آن را عرصه های جنگلی تشکیل می دهد.

 

به غیر از سماق، سالانه هزاران تن انواع انگور، گردو، بادام، انجیر، سقز و انواع گیاهان دارویی از جنگل های سردشت استحصال و روانه بازار مصرف می شود.

 

همچنین در آذربایجان غربی 7 واحد ذرت خشک کنی موجود است که از این تعداد 4 واحد آن به صورت ثابت با ظرفیت 10 تن در ساعت فعال است.