corn.jpg

معاون فني دامپزشکي آذربايجان غربي: عرضه مرغ ارگانيک از برنامه‌هاي اداره كل است

چاپ

alt

معاون فني اداره کل دامپزشکي استان گفت: آذربايجان غربي با دارا بودن 5 کارخانه جوجه کشي، 52 واحد پرورش مرغ مادر و 604 واحد پرورش نيمچه گوشت، توانسته است مقام اول کشوري را در رابطه با صادرات جوجه به خود اختصاص دهد.

 لطيف عليزاده در جلسه بزرگداشت روز دامپزشكي، شعار روز دامپزشكي سال 90 را افزايش آگاهي درباره کنترل و پيشگيري از بيماري هاري اعلام کرد و افزود: اطلاع و آگاهي از هاري که يک بيماري حاد ويروسي است و سيستم عصبي مرکزي را تحت تاثير قرار مي‌دهد، در پيشگيري از ابتلا به اين بيماري بسيار مهم است.


وي در ادامه، کشتن حيوانات در جهت کنترل بيماري هاري را امري غير منطقي عنوان کرد و گفت: شهرداري‌ها و سازمان‌هاي مرتبط بايد با تشکيل پانسيون‌هايي براي جمع آوري و برخورد اصولي و انساني با حيوانات نسبت به پيشگيري و شيوع اين بيماري جلوگيري کنند.

عليزاده، تعداد مبتلايان به هاري را در استان بسيار ناچيز دانست و اعلام کرد: در سال 89 از بين 9 مورد گزارش مشکوک نسبت به حيوان گزيدگي، پس از نمونه برداري‌هاي لازم، تنها سه مورد مبتلا به اين بيماري تشخيص داده شد.

وي تصريح كرد: در سال گذشته 13 هزار و 500 سگ و گربه عليه بيماري هاري، به صورت رايگان واکسينه شدند که امسال نيز 12 هزار قلاده بر ضد اين بيماري واکسيناسيون مي شوند.

عليزاده با اشاره به عوامل بيماري زاي مشترک بين انسان و حيوان، تصريح کرد: از1414 عامل بيماري زا، 868 عامل به صورت مشترک بين انسان و حيوان مي باشد که 175 عامل به عنوان عوامل بيماري زاي نو ظهور و 132 مورد جزو بيماري هاي مشترک بين انسان و حيوان شناخته شده است.

معاون فني اداره کل دامپزشکي استان در ادامه بيان کرد: در بين181 هزار و 130 مورد بازديد از مراکز توليد، توزيع و عرضه فراورده‌هاي خام دامي، 791 مورد غير بهداشتي و 42 تن نيز غير قابل مصرف بودند که توسط سازمان نظارت بهداشت توجيه شده و ضبط گرديدند.

وي، همچنين بيماري‌هاي تب مالت، آنفلوانزاي فوق حاد و کيمه کنگو را از ديگر بيماري‌هاي مشترک بين انسان و حيوان دانست و خاطرنشان كرد: واکسيناسيون اين بيماري‌ها به علت حساس بودن، فقط در چهار نوع حيوان انجام مي‌شود و در صورت بروز مجدد اين بيماري ها طي 3 آزمايش، با پرداخت غرامت، تست و کشتار صورت مي‌گيرد که خوشبختانه در آذربايجان غربي تلفات بر اثر اين گونه بيماري‌ها بسيار اندک است.

عليزاده با اشاره به تعداد مراکز و مزارع پرورش دام و طيور تحت مراقبت، افزود: طي يک سال گذشته تعداد17 هزارو 144 مورد از مراکز مرغداران گوشتي، مادر و تخم گذار به صورت مراقبت فعال و 685 مورد از مزارع مرغ صنعتي و غير صنعتي، تحت مراقبت غير فعال اداره کل دامپزشکي استان بوده‌اند.

وي، ميزان کشتار ساليانه کشتارگاه ها و طيور مورد نظارت دامپزشکي استان را 88 هزار و 826 راس دانست.

عليزاده بيان کرد: اداره کل دامپزشکي استان هر ساله طي دو فاز بهاري و پاييزي، دام‌ها را سم پاشي مي کند که در سال گذشته نيز 4ميليون و 734 هزار و 872 راس دام و 4 ميليون و 240 هزار متر مربع جايگاه دام مورد سم پاشي قرار گرفتند.

معاون فني اداره کل دامپزشکي استان با اعلام اين که آذربايجان غربي به عنوان استان صادر کننده جوجه نمونه در کشور شناخته شده است، افزود: عرضه مرغ به صورت ارگانيک از ساير برنامه‌هاي اداره کل دامپزشکي استان است؛ آزمايش بقاياي دارويي از جمله آنتي بيوتيک ها در گوشت سفيد و قرمز و عرضه آن به بازار براي اولين بار در سطح استان انجام خواهد شد.

alt

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان