soy.jpg

واردات بي رويه، نفس صنايع روغن كشي را گرفت

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

دبير انجمن صنايع روغن نباتي ايران گفت: نبود تعرفه حقوقي مناسب براي واردات دانه هاي روغني و واردات روغن خام از يك سو و از سوي ديگر عدم كاشت دانه هاي روغني به مقدار نياز توجيه صنعت روغن كشي را در كشور از بين برده است.

خلجي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: براي توليد روغن نباتي در كشور نيازمند روغن خام هستيم كه روغن خام هم از روغن كشي از دانه هاي روغني بدست مي آيد.

وي افزود: با توجه به اينكه نياز كشور به روغن خام در سال بالغ بر 1.5 تن است بنابراين توليد دانه هاي روغني در كشور تنها مي تواند حدود 5 درصد از اين مقدار را تامين كند.

 

وي ادامه داد: توليد روغن پروسه اي زنجير وار است كه ابتداي آن از كاشت دانه هاي روغني شروع مي شود اما در سال هاي اخير به علت كم توجهي به كشت اين محصول و برداشتن تعرفه واردات دانه هاي روغني باعث بروز مشكلاتي همچون بي انگيزه شدن كشاورزان براي كاشت اين محصول شده است. البته ظرفيت توليد و فرآوري توسط صنايع روغن كشي در سال حدود 3 ميليون تن از محصولات دانه هاي روغني را در كشور داراست ولي نبود دانه هاي روغني و واردات روغن خام چرخ صنعت روغن كشي را از پاي درآورده است.

 

خلجي در پايان گفت: با توافقات اوليه با وزارت صنايع و معادن قرار شده براي تامين مواد اوليه كارخانجات روغن كشي حدود 5 هزار تن دانه هاي روغني وارد و 100 هزار تن از واردات روغن خام كاسته شود و در ادامه براي حمايت و فرهنگ سازي و مديريت كشت دانه هاي روغني برنامه ريزي هاي انجام شده است تا بتوانيم در توليد دانه هاي روغني كشور را به جايگاهي رسانده كه از نياز واردات روغن خام و دانه هاي روغني بي نياز شود.