wheat.jpg

رویترز: ایران در یک هفته 500000 تن گندم از بازار اروپا خرید

چاپ

خبرگزاری فارسalt

در حالی که آمریکا تلاش دارد از طریق تحریم مالی مانع مبادلات تجاری ایران با جهان شود رویترز اعلام کرد این کشور طی یک هفته ۵۰۰ هزار تن گندم از بازار اروپا خریداری کرد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس رویترز به نقل از تجار اروپایی اعلام کرد دولت ایران در طی هفته گذشته حدود 400 هزار تن گندم خریداری کرده که 

بخش عمده ای از آن از اتحادیه اروپا، دریای بالتیک و دریای سیاه بوده است. برخی از تجار میزان گندم خریداری شده را تا 500 هزار تن نیز تخمین زده اند.

 

ایران هر ساله بخشی از گندم مورد نیاز خود را از بازار جهانی تامین می کند. بر اساس پیش بینی فائو تولید گندم ایران در سال زراعی جاری به 14 میلیون تن می رسد و ایران به واردات حدود 2 میلیون تن گندم از بازار جهانی نیاز دارد.

 

به عقیده تحلیلگران واردات 500 هزار تن گندم توسط ایران طی یک هفته نشان می دهد تحریم های مالی غرب نتوانسته است مشکل مهمی در مبادلات تجاری این کشور با دنیای خارج ایجاد کند. هرچند واردات مواد غذایی به ایران مشمول تحریم ها نیست، اما این تحریم ها، دریافت اعتبارات اسنادی و انجام مبادلات مالی بین المللی را برای وارد کنندگان مواد غذایی مشکل کرده است.

 

گندم خریداری شده عمدتا قرار است در ماه سپتامبر به ایران حمل شود. گفته می شود که منبع قسمتی از گندم خریداری شده، کشور آلمان است.

 

یک تاجر اروپایی در این زمینه اظهار داشت: «آنها بدون برگزاری مناقصه هر هفته خرید می کنند، من فکر می کنم بخش عمده ای از این گندم از اتحادیه اروپا خریداری می شود...اکثر محموله های گندم آلمانی هستند.»

 

یکی دیگر از تجار اروپایی گفت: «بخشی از گندم خریداری شده از آلمان، بخشی از اسکاندیناوی و بخشی از نقاط دیگر دریای سیاه تهیه شده است. پرداخت پول سخت، اما ممکن است.»

 

این در حالی است که ایران در حال نهایی کردن توافقات در خصوص انجام معاملات پایاپای با پاکستان برای خرید گندم از این کشور است.

 

حدود دو هفته پیش دو کشور در مورد قیمت پایه گندم صادراتی به توافق رسیدند. بر این اساس قرار است یک میلیون تن گندم از پاکستان به ایران وارد شود و در عوض کود شیمیایی به پاکستان صادر شود. هند نیز اعلام کرده که آماده است تا 3 میلیون تن گندم به ایران صادر کند.