wheat.jpg

ديدگاه غضنفري درباره تك‌نرخي شدن گندم و ادغام وزرات بازرگاني

چاپ

alt

وزير بازرگاني درباره تك نرخي شدن قيمت گندم اين كار را براي رانت‎زدايي عنوان كرد و خبر داد كه پس از ابلاغ مصوبه کارگروه تحول اقتصادي در خصوص نرخ جديد گندم، شرکت بازرگاني دولتي ايران و بخش خصوصي براساس آن اقدام مي‎کنند و سپس استانداري‎ها نسبت به تعيين نرخ آرد و نان در صورت نياز اقدام لازم را انجام مي‌دهند.

همچنين وي در پاسخ به نگراني برخي از کارکنان مبني بر تعديل نيرو در صورت ادغام وزارت بازرگاني با وزارت صنايع بيان كرد: طرح ادغام وزارتخانه‌ها به معني تعديل نيرو نيست.


به گزارش خبرگزاريدانشجويان ايران ( ايسنا)، مهدي غضنفري در مورد تصميم ستاد هدفمندي يارانه‎ها در مورد گندم، با استقبال از اين تصميم كه آن را براي تکميل فرايند اصلاحي در نظام توليد و مصرف گندم، آرد و نان کشور تلقي كرده است، گفت: هدفمندي يارانه‌ها در بخش گندم، آرد و نان در مرحله اول صرفه‎جويي 28 درصدي در اين حوزه را در پي داشته است.

وي ادامه داد: سال گذشته، اجراي اين بخش زماني صورت گرفت که خريد تضميني گندم پايان يافته بود، اما قيمت ملي اعلام شده در سال گذشته براي فروش گندم، در سال جديد مشکل‎زا است و مي‎تواند منجر به از بين رفتن بيت‎المال، ضايع شدن حقوق کشاورزان و ايجاد فساد در فرايند خريد و فروش گندم شود.

غضنفري در اين مورد توضيح داد: بنا بر مصوبه دولت، خريد تضميني گندم در سال 90 براساس هر کيلو 360 تومان انجام مي‎شود و اگر قيمت فروش آن همانند سال گذشته 250 تومان باشد، اين ميزان تفاوت قيمت باعث ترغيب برخي سوداگران به خريد و فروش کاذب، کسب پول‎هاي هنگفت و تباه کردن بيت‎المال مي‎شود، چون گندم را 250 تومان از دولت مي‎خرند و مجددا 360 تومان به آن مي‎فروشند.

*تك نرخي شدن گندم براي رانت‎زدايي است

وزير بازرگاني تصميم ستاد هدفمندي يارانه‎ها را يک اقدام مبارک و تصميمي عادلانه ذكر كرد و افزود: با تک‎نرخي شدن گندم در کشور و پرداخت معادل يارانه آن، شاهد اصلاح ساختارها در خريد و فروش گندم با هدف رانت‎زدايي و کوتاه شدن دست سوداگران خواهيم بود.

وي اضافه كرد: دولت براي خريد تضميني گندم منابع مالي محدودي دارد که مختص کشاورزان زحمتکش است. با اين تصميم جديد، حقوق کشاورزان حفظ مي‎شود و اين مبالغ به صاحبان اصلي‎اش مي‎رسد.

غضنفري از اعلام آمادگي وزارت بازرگاني براي اجرايي شدن تصميم جديد ستاد هدفمندي يارانه‎ها خبر داد و گفت: تک‎نرخي شدن گندم در کشور انگيزه را براي خريد آگاهانه بخش خصوصي افزايش مي‎دهد و پس از آن شاهد خروج سوداگران از بازار و حضور پر رنگ‎تر بخش خصوصي در خريد گندم امسال خواهيم بود.

*دو نرخي بودن گندم عامل فساد است

وي با اشاره به برنامه وزارت بازرگاني براي تبديل ايران به قطب منطقه در حوزه تجارت غلات، افزود: با اين تصميم بزرگ، فضاي کسب و کار در حوزه خريد و فروش و تجارت گندم و فرآورده‎هاي آن بهبود مي‎يابد.

به گفته او، دو نرخي بودن گندم عامل فساد در سيستم اداري و به تبع آن نيازمند بازرسي‎هاي گسترده و صرف هزينه و وقت بسيار است و دولت بر اين باور است که قيمت فروش گندم کمتر از قيمت تضميني آن نباشد تا در فرايندهاي آن شفاف‎سازي صورت گيرد.

*تعيين نرخ آرد و نان برعهده استاندار‌ي‌ها است

وزير بازرگاني با اشاره به گام‎هاي اجرايي اين مصوبه بيان كرد: پس از ابلاغ مصوبه کارگروه تحول اقتصادي در خصوص نرخ جديد گندم، شرکت بازرگاني دولتي ايران و بخش خصوصي براساس آن اقدام مي‎کنند و سپس استانداري‎ها ادامه فرايند را برعهده خواهند داشت و نسبت به تعيين نرخ آرد و نان در صورت نياز و نظارت بر کميت و کيفيت آن اقدام لازم را به عمل مي‎آورند.

*ادغام وزارتخانه‌ به معني تعديل نيرو نيست

به گزارش ايسنا، وزير بازرگاني همچنين در تازه‌ترين اظهار نظر خود درباره ادغام دو وزارت‌خانه بازرگاني و صنايع به كاركنان اين وزارت‌خانه‌ها اطمينان داده كه اين ادغام به معناي تعديل نيرو نيست.

وي كه در ديدار با مديران معاونت هماهنگي، توسعه منابع و امور مجلس وزارت بازرگاني‌ در اين مورد سخن مي‌گفت، در اين مورد توضيح داد: در راستاي افزايش بهره‌وري و تکريم ارباب رجوع در سال جهاد اقتصادي بايد فرايندهاي کاري تسهيل شود. با توجه به نامگذاري امسال به سال جهاد اقتصادي از سوي مقام معظم رهبري، چند دستور ويژه در اولويت‌هاي کاري اين وزارتخانه قرار دارد که عملياتي شدن اين پروژه‌ها تنها در سايه داشتن سازماني شاد و بانشاط امکان‎پذير است‌.

وي رشد سلولي در بوروکراسي را طبيعي دانست و افزود‌: با اين وجود بهتر است که کنترل و مديريت لازم در نيروي انساني صورت گيرد.

وزير بازرگاني نيروي انساني را مهم‌ترين سرمايه سازماني ذكر كرد و افزود‌: انگيزه و سطح رضايت و علاقه‌مندي نيروي انساني به سازمان بايد به صورت دقيق مورد ارزيابي قرار گيرد.

وي انجام امور دولتي را براي مردم هزينه‎بر دانست و گفت‌: در راستاي افزايش بهره‌وري و تکريم ارباب رجوع در سال جهاد اقتصادي بايد فرآيندهاي کاري تسهيل شود و دفاتر مسوولان با محوريت سهولت کار ارباب رجوع چيدمان شود. نبايد در چارچوب برخي ساختار‌ها اسير شد بلکه ما بايد با بهره‌گيري از ساختار‌ها، شرايط را براي خدمت بهتر به مردم ايجاد کنيم‌.

وي با تاکيد بر اينکه هزينه‌ها در مراکز دولتي بايد کاهش يابد، ادامه داد‌: دورکاري به عنوان يکي از مهم‌ترين پروژه‌هاي دولتي در راستاي کاهش هزينه‌هاي اضافي، در وزارت بازرگاني کليد خورده و هم‌اکنون نيز در حال اجراست‌.

به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني، وي در پاسخ به نگراني برخي از کارکنان مبني بر تعديل نيرو در صورت ادغام وزارت بازرگاني با وزارت صنايع و معادن‌، گفت: بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه تعداد وزارتخانه‌هاي کشور بايد به 17 عدد کاهش يابد ولي بايد توجه داشت که طرح ادغام وزارتخانه‌ها به معني کم شدن وظايف بخش‌هاي مختلف و تعديل نيرو نيست.

وزير بازرگاني خاطرنشان کرد‌: طرح ادغام قطعا با حفظ کرامت نيروي انساني صورت مي‎گيرد و ماموريتش بهبود فضاي اقتصادي کشور است.

وي در پايان يادآور شد: همه ما سربازان نظام، همکاران دولت و خدمتگزاران ملت هستيم و اگر دولت تشخيص دهد که روزي در قالب وزارت بازرگاني و زمان ديگري در قالب يک وزارتخانه ادغامي کار کنيم با کمال ميل انجام وظيفه مي‎کنيم. نبايد فراموش کنيم که اعتلاي توليد، تجارت و ارتقاي صادرات غيرنفتي مي‎تواند کليد اصلي توسعه اقتصادي و حل مشکل اشتغال باشد، بنابراين از اينکه اين بار به گونه ديگري به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و مردم شريف کشورمان خدمت مي‎کنيم بايد خوشحال باشيم.

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان