hen.jpg

روشي اشتباه و محصولي که دود مي شود

چاپ

واحد مرکزی خبرalt

 کشاورزان گلستانی امسال در 100 هزار هکتار گندم زار ، کاه ها را به خاکستر تبدیل کردند.

ارزش این کاه ها حدود 45 میلیارد تومان است.

کارشناس مسئول گندم جهاد کشاورزی گلستان می گوید ؛ از هر هکتار زمین گندم ، حدود 2 تن کاه تولید می شود و هر کیلوگرم کاه به طور متوسط 220 

تومان قیمت دارد .

ارزش کاه باقیمانده هر هکتار گندمزار 450 هزار تومان است .

آقای مکاری می افزاید : آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی ، به خاک هم خسارت می زند . 

به گفته وی ، آتش زدن بقایای محصولات سبب می شود عناصر غذایی موجود در خاک مانند گوگرد ، ازت و کربن به صورت گاز خارج و خاک فقیر شود . 

آقای مکاری می گوید : مرگ برخی موجودات زنده مفید به ویژه کرم خاکی بر اثر گرمای زیاد ، سخت تر شدن خاک در اثر گرما و ایجاد مانع برای جوانه زدن بذر ، استقرار بوته و گسترش ریشه در خاک نیز از دیگر آسیب های آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی است . 

وی می افزاید : فرسایش شدید ، کاهش قدرت حاصلخیزی زمین ، کم شدن مقاومت در برابر آفات و بیماری ها نیز دیگر زیان های آتش زدن بقایای محصولات است .

کارشناس خاک جهاد کشاورزی گلستان هم می گوید: برای تشکیل هر یک سانتیمتر خاک ، حدود 800 تا 1000 سال زمان نیاز است . 

آقای عباسی می افزاید : تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد با آتش زدن هر هکتار ، زمین را از 60 کیلوگرم مواد مغذی موجود در خاک و کاه و کلش یعنی معادل 200 کیلوگرم کود شیمیایی محروم می کنیم.

آلودگی شدید هوا ، پائین آمدن کاهش دید و تخریب زودرس گلبولهای قرمز هم از دیگر آسیب هایی است که کارشناسان در رد آتش زدن باقیمانده گندمزارها بیان می کنند.

تخله کارشناس امور دام جهاد کشاورزی گلستان نیز می گوید ؛ 200 هزار تن کاهی که در استان آتش زده می شود می تواند هر سال بخشی از نیاز سه میلیون تنی دام های گلستان به علوفه خشک را تامین کند.

امسال 382 هزار هکتار از مزارع گلستان زیر کشت گندم رفت که از این میزان سطح کشت ، حدود 764 هزار تن کاه و کلش تولید شد .

کارشناس خاک جهاد کشاورزی گلستان از نبود قانونی برای جلوگیری از آتش زدن مزارع گلایه می کند و می گوید : در کشورهای پیشرفته صنعتی ، آتش زدن بقایای محصولات مزارع جرم محسوب می شود و با این کار از ضررهای آن جلوگیری می کنند.

آقای عباسی می افزاید : در ایران هم کارشناسان آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی لایحه ای را به مجلس شورای اسلامی داد ه اند تا با وضع قانون بتوان از آتش زدن گندمزارها و مزارع جلوگیری کرد .

البته فقط وضع قانون برای جلوگیری از آتش در مزارع کافی نیست و کشاورزان نیز برای عمل سنتی آتش زدن دلایل خود را دارند.

علی اکبر عسگری گندمکار بندرگزی ، زمان کم کشاورزان بین برداشت گندم و کاشت محصول بعدی را عامل استفاده از روش سنتی می داند .

نقی مقصودلو که در سرخنکلاته گرگان ، پنج هکتار زمین کشاورزی دارد کمبود وگرانی دستگاه های خاک ورزی و هزینه بالای استفاده از این دستگاه را علت کم توجهی کشاورزان به استفاده از این دستگاه های جدید می داند.

حسین کتولی گندمکار علی آبادی هم به صرفه نبودن استفاده از دستگاه های خاکورز در زمین های کوچک را سبب تمایل کشاورزان به آتش زدن باقیمانده محصولات می داند .

اما کارشناس گندم جهاد کشاورزی گلستان ضمن رد دلایل این افراد می گوید :‌ اگر کشاورزان از دستگاه های خاکورز استفاده کنند دست کم یک تا 2 نوبت در آبیاری کشت دوم صرفه جویی می شود و برای آماده کردن زمین برای کشت دوم هم به شخم و دیسک نیاز نیست .

آقای مکاری می افزاید :‌ با استفاده از این دستگاه در کشت دوم ، 30 درصد هزینه ها صرفه جویی می شود.

کارشناسان جهاد کشاورزی گلستان با برگزاری برنامه ترغیبی تلاش می کنند تمایل کشاورزان را به استفاده از دستگاههای خاک ورزی بیشتر کنند . 

آقای مکاری می افزاید :‌برای افزایش تمایل کشاورزان به استفاده از این دستگاه ها ، جهاد کشاورزی به متقاضیان تسهیلات 70 درصدی می دهد .

وی گفته وی دادن این دستگا ه ها به شرکت تعاونی های کشاورزی روستایی ، دیگر برنامه جهاد کشاورزی گلستان برای ترغیب کشاورزان به استفاده از دستگاه های خاکورز به جای آتش زدن کاه و کلش است . 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان ، کاهش 20 هزار هکتاری گندم زارهای آتش زده در استان طی پنج ساله گذشته را نتیجه اجرای برنامه های تشویقی ، فرهنگ سازی و اجرای کشاورزی حفاظتی در استان بیان می کند . 

آقای اسفندیاری پور با اشاره به کشت گندم در 7 میلیون و 400هزار هکتار زمین در کشور می گوید : با جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش گندمزارها سالانه سه هزار میلیارد تومان به درآمد گندمکاران افزوده می شود .