soy.jpg

نرخ خرید تضمینی گندم افزایش یابد

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

 نایب رییس اول كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد: با توجه به هزینه های تمام شده تولید و افزایش تورم، نرخ خرید تضمینی گندم افزایش یابد.

محمد اسماعیل نیا' روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: امسال نرخ خرید تضمینی برای هر كیلوگرم گندم 420 تومان تعیین شد كه با 

توجه به شرایط اقتصادی این رقم غیر منطقی بوده و كفاف امرار معاش و هزینه های تولید گندم كاران را نمی دهد.

 

وی اظهارداشت: در برداشت محصول امسال نرخ خرید تضمینی هر كیلوگرم گندم 395 تا 420 تومان تعیین شد كه با توجه به شرایط سخت تولید تعیین این قیمت منطقی نبوده و برای كشاورزان مرقون به صرفه نیست.

 

نماینده مردم كاشمر، خلیل آباد و بردسكن در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: نرخ خرید تضمینی محصولات كشاورزی باید براساس شاخص های همچون هزینه های تمام شده تولید و تورم اقتصادی كشور محاسبه و تعیین شود.

 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی كشور و طبق بررسی های كارشناسی باید این رقم در حدود 550 تا 600 تومان تعیین می شد تا پاسخگوی هزینه های تمام شده تولید این محصول باشد.

 

اسماعیل نیا تاكید كرد: در حال حاضر افزایش نرخ مصوب خرید تضمینی گندم در كارگروه تخصصی حل مشكلات حوزه كشاورزی مطرح و در دست بررسی قرار دارد و به طور حتم این رقم برای سال زراعی آینده افزایش مطلوبی خواهد داشت.

 

نایب رییس اول كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: هم اكنون 6.5 میلیون هكتار از اراضی كشور تحت پوشش كشت محصول گندم به صورت دیم و آبی قرار دارد.

 

وی افزود: براساس آمار وزارت جهادكشاورزی سال گذشته حدود 13 میلیون تن گندم تولید شد و امسال نیز پیش بینی می شود به همین میزان محصول گندم در داخل كشور تولید شود.

 

اسماعیل نیا اظهارداشت: در صورت عدم حمایت و بی انگیزگی كشاورزان به طور قطع صدمات جبران ناپذیری به بدنه اقتصادی كشور وارد خواهد شد

 

وی به اهمیت سال تولید ملی اشاره كرد و از دولت و مسئولان خواست تا بیش از گذشته تولید داخل به ویژه تولید محصولات كشاورزی را كه به امنیت غذایی جامعه مربوط می شود را مورد حمایت قرار دهند.