hen.jpg

طرح پلاك كوبي دام‌ها در دستور كار وزارت جهاد كشاورزي

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

وزير جهاد كشاورزي با اشاره به اينكه براي كنترل و ايمني بيشتر، طرح پلاك كوبي دام‌ها در دستور كاراين وزارتخانه قرار دارد گفت: ممكن است از برخي مبادي غيرقانوني دام به صورت قاچاق وارد كشور شود كه اين مسئله بسيار خطرناك است و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز بايد به شكل جدي با آن برخورد كند.

صادق خليليان در پاسخ به اين سئوال خانه ملت كه پس از آزادسازي واردات دام براي ثبات بازار چه اقداماتي براي بهداشتي بودن آن انجام مي‌شود، گفت: 

واردات دام و گوشت زير نظر سازمان دامپزشكي كشور انجام مي‌شود.

وي با بيان اينكه واردات گوشت از كشتارگاه‌هايي صورت مي‌گيرد كه در‌ آن‌جا هم نظارتي بهداشتي وجود دارد هم ذبح شرعي انجام مي‌شود، تصريح كرد: فقط در اين صورت گوشت از كشور مبدأ يا توليدكننده وارد كشور مي‌شود.

خليليان درباره واردات دام زنده نيز گفت: مسيرهاي مرزي با نظر سازمان دامپزشكي براي واردات دام زنده انتخاب شده است كه اين دام‌ها با قرنطينه به نزديك‌ترين كشتارگاه منتقل و ذبح مي‌شوند.

اين عضو كابينه دولت دهم يادآور شد: ممكن است از برخي مبادي غيرقانوني دام به صورت قاچاق وارد كشور شود كه اين مسئله بسيار خطرناك بوده و يكي از مسائل مهم در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز همين موضوع است كه بايد به شكل جدي با اين موضوع برخورد شود.

وي افزود: وزارت جهاد كشاورزي براي كنترل و ايمني بيشتر، طرح پلاك كوبي دام‌ها را در دستور كار دارد كه با اجري اين طرح دام‌هاي قانوني و بهداشتي به راحتي شناسايي مي‌شوند.

اين مقام مسئول ادامه داد: با اجراي طرح پلاك‌كوبي، دام‌هاي زنده در منطقه قرنطينه شناسنامه‌دار مي‌شوند و حق انتقال به استان ديگري هم ندارند و بايد در همان محل مرزي كشتار شوند.

وي درباره علت كشتار بيش از حد دام‌هاي زنده به دليل كمبود علوفه، گفت: دام‌هاي پرواري در حال حاضر مسير خود را طي مي‌كند؛ اگر علوفه گران شده، گوشت دام‌هاي پرواري هم افزايش قيمت داشته است.

وزير جهاد كشاورزي تأكيد كرد: دام‌هاي شيرده وقتي به سني مي‌رسند كه ضريب تبديل علوفه آن‌ها به شير پايين مي‌آيد، دامداران آن‌ها را جايگزين مي‌كنند و گوشت آن‌ها در مصارف صنعتي استفاده مي‌شود و كشتار آن‌ها تأثيري در قيمت گوشت ندارد.