corn.jpg

گرسنگي نظام توزيع مرغ

چاپ

شاتا نیوزalt

وقتي بازار دچار گرسنگي نظام توزيع مرغ شد و با افزايش تقاضا در ماه رمضان نيز همزمان گرديد، قيمت مرغ افزايش يافت.

سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با شاتا افزود: ما در كالايي مثل مرغ دچار گرسنگي نظام توزيع شديم يعني اين كه مرغ تا سال گذشته به 

وفور وجود داشت و نظام توزيع هم آن را توزيع مي‌كرد اما در اواخر سال گذشته و ماه‌هاي آغازين امسال مرغ به شدت دچار كمبود شد. در اين شرايط نظام توزيع به سختي آن را تامين كرد و به دست مصرف‌كننده رساند. همين اتفاق براي كنجاله سويا هم روي داد.

وي ادامه داد: اگر توزيع‌كننده احساس كند كه در صورت تحويل كالا به مصرف‌كننده، خودش ديگر نمي‌تواند از آن كالا بخرد چون از آن كالا موجود نيست، به تدريج سعي در عدم عرضه مي‌كند و كم كم خود احتكاري در خودش شكل مي‌گيرد.

شجاعي با اشاره به اينكه در صورت گرسنه نگهداشتن نظام توزيع يك كالا، تا مدت‌ها نمي‌توان آن را به حالت قبل خود بازگرداند، گفت: در مورد كنجاله سويا و مرغ هم گرسنگي در نظام توزيع به وجود آمد و اثرش به حدي بود كه امكان مهار افزايش قيمت آن شايد ماه‌ها بايد بطول مي‌كشيد چون همانطور كه گفتم اين اتفاقات با افزايش تقاضا همزمان شد. 

وي گفت: در اين حالت هر چند تامين نهاده و مرغ شروع شود و به اندازه كافي در بازار ريخته شود اما همچنان چون نظام توزيع فكر مي‌كند در صورت انتقال آن به حلقه فروش، ديگر از آن كالا نيست، محتاطانه برخورد مي‌كند يعني مقداري را پيش خود نگه مي‌دارد تا مطمئن شود فضا برگشته است.

شجاعي ادامه داد: اين رفتار در فروشنده‌ها و حتي مصرف‌كننده هم تداوم مي‌يابد. لذا در شرايطي كه گرسنگي نظام توزيع به ويژه در كالاهاي اساسي به وجود مي‌آيد، دولت به ناچار مداخله مي‌كند تا ضمن تامين كالا، جلوي گراني، احتكار، كم‌فروشي، تقلب و تخلفات را بگيرد.

مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت اقدامات وزارتخانه متبوعش در مهار قيمت مرغ در مدت كوتاه را بسيار موثر دانست و گفت: اگر نظام توزيع مرغ دچار گرسنگي نشود، يك نظام خودكنترل خواهد بود اما به محض آنكه دچار گرسنگي شود به صورت خودكار قيمت‌ها افزايش مي‌يابد و تنظيم بازار آن را دچار اختلال مي‌كند.

وي افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با همكاري ساير بخش‌هاي دولتي و بانك مركزي به سرعت وارد عمل شد و با تلاش شبانه‌روزي، آثار اتفاقي كه مي‌توانست تا ماه‌ها ادامه پيدا كند را مديريت كرد و آرامش را به بازار بازگرداند. 

شجاعي گفت: در حال حاضر مهمترين اقدام وزارت صنعت معدن و تجارت براي بهبود وضع بازار اين است كه از يك سو در جهت رفع مشكلات بخش توليد با جديت تلاش مي كند كه يك نمونه آن موضوع تامين مالي و معرفي ابزارهاي جديد بود و از سوي ديگر تامين نهاده هاي توليد و كالاهاي اساسي را پيگيري مي‌كند.

شجاعي در پايان از همه توليدكنندگان، متوليان و پشتيبانان توليد خواست تا اولا، به هشدارهاي مسئولان تنظيم بازار به ويژه در شرايط اقتصاد مقاومتي توجه كنند و ثانيا، نگذارند هيچگاه گرسنگي نظام توزيع در كالايي بوجود آيد تا شاهد اينگونه رويدادها نباشيم.