soy.jpg

حکایت مرغی که آرزوی پرواز داشت/سخنگوی وزارت صنعت: ماه‌ها قبل درباره مرغ هشدار دادیم تولیدکنندگان جدی

چاپ

خبرآنلاینalt

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است از ماه‌ها قبل موضوع کمبود از سوی آن وزارتخانه به متولیان تولید و تولیدکنندگان اعلام شده بود لیکن مورد توجه آنها قرار نگرفت و اقدام قابل ملاحظه‌ای در این زمینه انجام نشد.

در نهایت اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت نتيجه داد و مرغي كه چند ماه است با تلاش برخي، پر و بالي پيدا كرده و آرزوي پرواز به سرش زده بود، 

زمين‌گير شد.

حكايت مرغ امسال را بايد در تاريخ بنويسند تا همگان بدانند كه وقتي به هشدارهاي مسئولان تنظيم بازار توجه نشود، ابزارهاي آن را بگيرند و آمارهاي نه چندان مطمئن و قابل اتكا به آن بدهند، نتيجه‌اش چه مي‌شود. تا همگان بدانند وقتي پارامترهاي اقتصاد كلان مثل نرخ ارز تغيير مي‌كند و نوسانات غيرقابل پيش‌بيني پيدا مي‌كند، چگونه بر بازار اثر مي‌گذارد و تنظيم بازار را دشوار و پيچيده مي‌نمايد.

به ويژه وقتي اين اتفاقات با ايام پرمصرف مثل عيد نوروز يا ماه رمضان كه مصرف مرغ زياد است همزمان مي‌شود آنگاه تبديل به يك بحران شده و قيمت‌ها سرسام‌آور بالا مي‌رود.

علیرضا شجاعی، سخنگوي وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است از ماه‌ها قبل اين موضوع از سوي آن وزارتخانه به متوليان توليد و توليدكنندگان اعلام شده بود ليكن مورد توجه آنها قرار نگرفت و اقدام قابل ملاحظه‌اي در اين زمينه انجام نشد.

وي تاكيد دارد كه آثار اينگونه بي‌توجهي‌ها در بازار خود را نشان مي‌دهد و دود آن به چشم مصرف‌كنندگان و مردم مي‌رود.

شجاعي ناپايداري توليد را عامل مهمي در گرسنگي نظام توزيع بر مي‌شمرد كه آثار سوئي در بازار به همراه دارد و مي‌افزايد: در ماه‌هاي اخير تلاش‌هاي گسترده و شبانه‌روزي از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت تا بازار برخي كالاها مثل مواد پروتئيني از جمله مرغ به حالت تعادل رسيده و گرسنگي نظام توزيع در آن كالاها برطرف شود.

وي ادامه داد: به لطف خدا، هم اينك شاهد روند كاهشي قيمت مرغ هستيم.

در همين راستا، اخيرا رييس اتحاديه ميوه و تره‌بار دليل گراني ميوه و تره‌بار را بي‌انضباطي در كاشت دانسته و كاهش كشت پياز، هندوانه و ... را عامل آن بر شمرد.

به هر تقدير اميد است اين اتفاق تجربه‌اي باشد براي توليدكنندگان و متوليان توليد و كساني كه در قانونگذاري اختيارات واگذار مي‌كنند تا از اين پس هم به هشدارهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت كه با كف بازار و نياز مردم در ارتباط است توجه كنند و هم اختيارات و هم ابزارهاي تنظيم بازار را از وي سلب نكنند و از دستش نگيرند تا بتواند سريع‌تر بازار را به آرامش و پايداري برساند.