corn.jpg

تهديد شغل كارگران مرغداري‌ها در پي واردات گسترده مرغ

چاپ

خبرگزاری ایلناalt

دولت در حال ایجاد رقیب برای تولید کننده داخلی است/ راه حل به تفاهم رسیدن دولت و تولید کننده‌های داخلی تنها گفتگوی اجتماعی است.

يك كارشناس اقتصاد-كارگري واردات گسترده مرغ را زمینه ساز بیکاری کارگران مرغداری‌ها دانست. 

عليرضا حيدري سیاست واردات گوشت مرغ را خطری بزرگ براي كارگران توصیف کرد و در این زمینه به ايلنا گفت: این سیاست زمانی به کار گرفته می‌شود که در داخل کشور امکان تولید محصول مورد نظر نباشد. برای مثال هنگامی که با عدم تولید داخلی در اثر تلفات گسترده مرغ روبه رو می‌شویم، دولت می‌تواند برای یک مقطع کوتاه اقدام به واردات محصول مورد نظر بکند. 

 

وی در ادامه تاکید کرد: اقدام فعلی دولت برای واردات گسترده مرغ از این جنس نیست و در حال حاضر شرایط تولید در داخل طبیعی است. 

 

به گفته این کار‌شناس مسائل کارگری، دولت در حال ایجاد رقیب برای تولید کننده داخلی است. 

 

علیرضا حیدری راه حل به تفاهم رسیدن دولت و تولید کننده‌های داخلی را گفتگوی اجتماعی ذکر کرد و اعلام کرد: قضایا برای طرفین ماجرا باید شفاف سازی شود. تولید کنند‌های داخلی شورای خاص خود را دارند و باید از طریق این شورا‌ها، برای شفاف سازی قیمت تمام شده مرغ وارد عمل شوند و با دولت مذاکره کنند. 

 

او در ادامه افزود: متاسفانه دولت همواره برای کنترل قیمت‌ها از این ابزار استفاده می‌کند. این در حالی است که اگر ادعای مرغداران درست باشد با تعطیلی مرغداری‌ها و در نتیجه بیکاری کارگران مواجه خواهیم شد. 

 

حيدري خاطر نشان ساخت: تعطیلی واحد‌های تولیدی داخل کشور پدیدهٔ جدیدی نیست و سابق بر این نیز به دلیل سیاست نادرست واردات، بسیاری از صنوف و کارخانه‌ها دست از کار کشیدند و تعطیل شدند. 

 

 

اين كارشناس اقتصاد-كارگري در بخش ديگري از سخنانش اعلام کرد: نهاد‌های مختلف کشور از جمله دولت و تولیدکننده‌ها بر افزایش قیمت تمام شده گوشت مرغ اتفاق نظر دارند. 

 

علیرضا حیدری مولفه‌های تاثیر گذار بر افزایش قیمت تمام شدهٔ مرغ را قانون هدفمندی یارانه‌ها، تحریم‌ها و گرانی ارز دانست و تاکید کرد: این مولفه‌ها همگرایی نزدیکی به یکدیگر دارند که باعث گرانی خوراک دام و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده گوشت مرغ شدند.