hen.jpg

ریسک بازار مرغ با استفاده از قراردادهای مشتقه کنترل می‌شود

چاپ

خبرگزاری ایاناalt

اگر تولید‌کننده مرغ مواد مصرفی را از قبل در قالب قرارداد آتی در بورس کالا تأمین می‌کرد، بازار مرغ یکدفعه‌ با این نوسان مواجه نمی‌شد.

مدیر مطالعات اقتصادی، برنامه‌ریزی و آموزش شرکت بورس کالا در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب درباره لزوم توسعه معاملات بورس کالا گفت: با 

تعریف قراردادهای آتی ذرت و کنجاله سویا ابزار مدیریت ریسک در اختیار تولیدکنندگان کشور در بخش‌های مربوطه قرار می‌گیرد.

علی پناهی افزود: بورس کالا نقش تحقق بخشیدن به تجهیز سرمایه‌ها را با راه‌اندازی قراردادهای مشتقه دنبال می‌کند.

وی با اشاره به قردادهای مشتقه در ذرت خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این قراردادها، تولیدکنندگان این حوزه ریسک سرمایه‌گذاری خود را از طریق این قراردادها پوشش می‌دهند و در یک فضای امن نسبت به برنامه‌ریزی تولید خود اقدام خواهند کرد.

پناهی با اشاره به مشکلات پیش‌آمده در نهادهای دامی ظرف هفته‌های گذشته و افزایش قیمت بی‌رویه این محصول ادامه داد: اگر خرید نهاده‌های دامی در قالب این قراردادها بود به این معنی که اگر تولید‌کننده مرغ مواد مصرفی را از قبل در قالب این قرارداد تامین می‌کرد، بازار مرغ یکدفعه‌ با این نوسان مواجه نمی‌شد.

وی تصریح کرد: با این قرارداد‌ها به نوعی این افزایش قیمت ذرت یا کنجاله سویا برای تولیدکنندگان مرغ از قبل مشخص بود و آنها می‌توانستند برای این نیاز خود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند تا این بخش از تولید که با معیشت مردم سر و کار دارد، به شکلی که امروز مشاهده می‌کنیم، دچار چالش نشود.

این مقام مسئول در بورس کالا با تأکید بر اینکه تولید ترکیبی از سرمایه و کار است، یادآور شد: بورس کالا محل هدایت سرمایه‌ها برای تولید بر اساس کشف قیمت‌های منطقی است.

پناهی تأکید کرد: کشف قیمت منطقی به‌طور قطع تولید را در مسیر صحیح هدایت می‌کند.

به گفته وی، نقش بورس کالا زمانی شفاف‌تر و دقیق‌تر می‌شود که بتوان از ظرفیت‌های قوانین و مقررات موجود در حوزه بازار سرمایه ازجمله قانون اجرای اصل 44، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و قانون برنامه پنجم به‌ویژه در بخش اقتصادی در راستای تحقق کارکردهای ذاتی بورس کالا استفاده کنیم.

پناهی اظهار داشت: با استفاده از این ظرفیت‌ها می‌توان ادعها کرد که گام مثبتی در ارتقای تولید ملی برداشته شده است.