hen.jpg

سالیانه 80 هزار تن گوشت مرغ در کردستان تولید می شود

چاپ

altمعاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: هر سال 80 هزار تن گوشت مرغ در واحدهای تولیدی این استان تولید و روانه بازار مصرف شود
فرزاد معاونی روز پنجشنبه اظهار کرد: از این میزان تولید، سالیانه 42 هزار تن در سطح استان

مصرف می شود و 38 هزار تن نیز به استان های دیگر صادر می شود.
وی افزود: استان کردستان در زمینه تولید گوشت مرغ رتبه اول منطقه غرب و شمالغرب کشور و رتبه نهم کشور را به خود اختصاص داده است.
معاونی تاکید کرد: در سطح استان 730 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت 14 میلیون و 500 هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره فعالیت می کنند.
وی یادآور شد: واحدهای تولیدی مرغ در این استان به غیر از تامین گوشت مصرفی استانف تولید های خود را به 12 استان دیگر کشور ارسال می کنند.
به گفته وی، مصرف سرانه گوشت مرغ در استان کردستان برای هر نفر به صورت میانگین 26 کیلوگرم است که این آمار با میانگین کشوری برابر است.
وی اضافه کرد: صنعت مرغداری یکی از صنعت های موفق در ایجاد اشتغال برای افراد است بطوریکه در استان کردستان برای 14 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی کرده که شامل فعالیت در مرغداری ها، کشتارگاه ها، کارخانجات طیور، زنجیره حمل و نقل و مراکز عرصه است.
معاونی با بیان اینکه 90 درصد دان خوری و آبخوری های مرغداری های استان به صورت اتوماتیک است، گفت: از نظر تشکل ها نیز ساختار مناسبی ایجاد شده و یک اتحادیه و 14 تعاونی فعال مرغداران داریم که ضمن برنامه ریزی برای تولید و توسعه خوراک طیور انجام سایر خدمات را نیز بر عهده دارند.
وی یادآور شد: در استان کردستان 13 واحد تولیدی مرغ مادر با ظرفیت 336 هزار قطعه در هر دوره نیز داریم همچنین یک کارخانه جوجه کشی با ظرفیت یک میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار در استان فعال است.
وی اضافه کرد: با اجرای 2 طرح بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای مرغداری و گازرسانی به این واحدها در چند سال گذشته، مصرف نفت گاز در مرغداری ها کاهش یافته بطوریکه در پنج سال اخیر با وجود افزایش واحدهای مرغداری، مصرف سوخت در این واحدها 39 میلیون لیتر کاهش یافته است.
معاونی گفت: مصرف نفت گاز در سال 85 در مرغداری های استان 53 میلیون لیتر بود که در سال 95 این میزان مصرف به 14 میلیون لیتر تقلیل پیدا کرد که این آمار از نظر ملی و استانی حائز اهمیت است البته هر چقدر در مصرف نفت گاز صرفه جویی شود به نفع اقتصاد ملی است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: قیمت فوب (نفت گاز) خلیج فارس به ازای هر لیتر در حدود 20 هزار ریال است که در این زمینه دولت به مرغداران یارانه پرداخت می کند.
وی با بیان اینکه شهرستان های سنندج، سقز و مریوان به ترتیب بیشترین واحدهای مرغداری گوشتی را در استان دارند، تاکید کرد: شهرستان سروآباد نیز در چند سال گذشته در ایجاد واحدهای مرغداری رشد خوبی داشته است.
دان و جوجه ایران به نقل از ایرنا، استان کردستان با دارا بودن 730 واحد مرغداری و تولید سالیانه 80 هزار تن گوشت مرغ، یکی از قطب های تولید این نوع گوشت در کشور است که سالیانه 38 هزار تن گوشت مرغ نیز به 12 استان کشور صادر می کند.
شهرستان سروآباد نیز 32 واحد مرغداری فعال دارد.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 52 هزار نفری در فاصله 90 کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.