corn.jpg

دوشنبه 9 مرداد 91

چاپ

خبرگزاري ايرنا
خرید گندم مازاد كشاورزان به 2 میلیون تن رسید/خروج دولت از انحصار خرید
تهران – معاون بازرگانی شركت بازرگانی دولتی ایران، آخرین رقم خرید گندم مازاد كشاورزان از ابتدای فصل برداشت توسط دولت را 2 میلیون تن اعلام كرد و گفت: برای این میزان خرید، 638 میلیارد تومان به كشاورزان پرداخت شده است .
' احمد عبدوس' ، روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینكه از 353 مركز خرید ، 264 هزار محموله تحویل شده ، افزود: استان های خوزستان، فارس و گلستان به ترتیب با 640، 588 و 243 هزار تن در رتبه های اول تا سوم خرید تضمینی گندم قرار گرفته اند .


وی میزان خرید گندم توسط بخش خصوصی را بیش از یك میلیون تن اعلام كرد.

معاون شركت بازرگانی دولتی ایران فراهم كردن زمینه حضور بخش خصوصی در خرید گندم را یكی از تفاوت های خرید گندم در سال جاری نسبت به گذشته دانست و گفت : امسال دولت به نحوی برنامه ریزی كرده كه بخش خصوصی و كارخانجات آرد سازی نیز وارد چرخه خرید از كشاورز شوند .

وی افزود: براین اساس گندم با توجه به قیمت پایه 420 تومان (خرید گندم ) برای هر كیلو گرم و احتساب جایزه پاكی (430 ریال ) باید به كارخانجات 465 تومان فروخته شود .

عبدوس می گوید : سال زراعی جاری ، نخستین سالی است كه خرید انحصاری جای خود را به خرید تضمینی داده و كارخانجات آرد سازی به عرصه خرید ورود مستقیم داشته اند ، آنها می توانند ماده اولیه مورد نیاز خود را از كشاورز خریداری كنند .

از نظر مقام مسئول در شركت بازرگانی دولتی ، تفاوت قیمت خرید و فروش گندم در سال جاری باعث تقویت انگیزه بخش خصوصی در خرید گندم شده است .

وی كاهش تصدی گری دولت در امر خرید ، حمل ونقل ، ذخیره سازی و نگه داری گندم، سوق دادن نقدینگی كارخانجات آرد سازی و فعالان بخش صنعت و صنایع آرد به خرید گندم را از مزایای ورود بخش خصوصی به خرید گندم دانست .

معاون بازرگانی شركت بازرگانی دولتی در ادامه عنوان كرد : در سال زراعی جاری كشاورز صاحب اختیار است و می تواند گندم خود را در بازار به نرخ بالاتری به متقاضیان عرضه كند و دولت گزینه آخر برای فروش گندم به كشاورز محسوب می شود كه این امر باعث شده تا كشاورزان گندم خود را به نرخ بیش از تضمینی به كارخانجات عرضه كنند .

عبدوس، كمك به اقتصاد كشاورزی و حمایت از تولید ملی در سالی كه تحت این عنوان نام گذاری شده است را از جمله هدف های حمایت از گندم این محصول استراتژیك دانست .

به گفته وی ارتباط مستقیم بین كشاورزان و كارخانجات آرد زمینه تولید گندم براساس سفارش وكیفیت مورد انتظار كارخانجات را در سال های آینده فراهم می كند.

معاون بازرگانی شركت بازرگانی دولتی تصریح كرد: با توجه به كاهش تصدی گری دولت در حوزه خرید گندم كه مزایای بسیاری را به همراه داشته امید می رود درعمل شاهد كاهش قیمت تمام شده و خرید كیفی توسط كارخانجات باشیم كه این امر نشانگر شكل گیری ماده 110 آیین نامه اجرایی گندم است .

یادآور می شود : ماده 110 اجرایی گندم به موضوع خرید گندم ابتدا توسط بخش خصوصی و تعاونی تاكید دارد و آمده است در صورتی كه كشاورز قادر به فروش گندم خود به این دو بخش نبود ، دولت به حوزه ورود گندم خریداری كند.