hen.jpg

خراسان جنوبی ظرفیت مناسبی برای تولید افزودنی های خوراک دام، طیور و آبزیان دارد

چاپ

altرئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اهمیت افزودنی های خوراک دام و طیور در جذب سموم گفت: استان با دارا بودن معادن متعدد، ظرفیت مناسبی برای تولید افزودنی های خوراک دام، طیور و آبزیان دارد.
 به گزارش دان و جوجه ایران از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، دکتر ابوذر احمدی افزود: افزودنی ها طیف وسیعی از مواد را شامل می شود که دارای

قابلیت های متفاوتی هستند که می توان به قابلیت محرک رشد دام و طیور بودن آنها و همچنین جذب سموم موجود در خوراک دام و طیور مانند مواد معدنی، توکسین بایندرها (بنتونیت، توکسین بایندر های چند جزئی) و ... اشاره نمود.
وی اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای معادن غنی مواد معدنی و بنتونیت است که با دارا بودن این ظرفیت و با توجه به واردات برخی از این افزودنی ها، در صورت تولید این محصولات در استان علاوه بر این که بر اقتصاد استان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت، نقش بسزایی نیز در راستای اقتصاد مقاوتی ایفا خواهد کرد.
رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: تولید این مواد باید زیر نظر سازمان دامپزشکی کشور و با دریافت مجوزها و پروانه های لازم صورت گیرد چون تولید این محصولات با نمونه گیری های دوره ایی و PMS از نظر فلزات سنگین و آلودگی های میکروبی رصد می شوند.
« احمدی » از تمامی شرکت های تولیدی مواد معدنی در سطح استان که توان تولید محصولات قابل استفاده در خوراک دام، طیور و آبزیان را دارند درخواست کرد در صورت داشتن توان و تمایل تولید این محصولات به اداره کل دامپزشکی استان مراجعه و با دریافت مجوز های لازم اقدام به تولید این محصولات نمایند.
وی بیان کرد: در حال حاضر چند شرکت در سطح استان پیگیری های لازم را جهت اخذ پروانه های لازم انجام داده اند که تاکنون دو پروانه ساخت این محصولات صادر شده و سه پروانه ساخت دیگر نیز در مراحل پایانی صدور پروانه قرار دارد.
 رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی تاکید کرد: تولید و عرضه این محصولات بدون اخذ مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی کشور عرضه خارج از چرخه محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.