soy.jpg

فعال بودن 83 درصد ظرفیت تولید تخم مرغ در استان قم/ وجود تنها یک سیلوی گندم در قم!

چاپ

altمدیرکل دامپزشکی استان قم گفت: اکنون 83 درصد از ظرفیت تولید تخم مرغ استان فعال بوده و وضعیت تولید تخم مرغ در استان قم خوب است
محمد مهدی رفیعی ظهر امروز در کارگروه تنظیم بازار و تامین ارزاق استان قم که در دفتر معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع

استانداری برگزار شد، با اشاره به کاهش تعداد مرغ‌های تخم گذار در استان قم اظهار کرد: به دلیل شیوع آنفولانزای طیور شاهد حذف تعدادی از مرغ‌های تخم گذار در استان بودیم و امسال به دلیل کاهش عرضه، قیمت تخم مرغ در استان قم گران شد.
وی ادامه داد: اگر اکنون قیمت گوشت در بازار استان قم تنظیم نشود، در ماه‌های پایانی سال شاهد افزایش بیشتر قیمت گوشت در استان خواهیم بود.
به گزارش دان و جوجه ایران از قم نیوز؛ مدیرکل دامپزشکی استان قم افزود: در هفت ماه نخست امسال هشت میلیون و 300 هزار قطعه جوجه یک روزه گوشتی در استان تولید شد و در این مدت شاهد تولید 200 هزار قطعه جوجه گوشتی بیشتر در استان نسبت به سال گذشته بودیم، امسال تولید جوجه یک روزه تخم گذار در استان قم سه میلیون قطعه بود و امسال شاهد کاهش تولید جوجه یک روزه تخم گذار در استان بودیم.
رفیعی با اشاره به وضعیت تولید تخم مرغ استان قم اظهار کرد: وضعیت تولید تخم مرغ در استان خوب است، گرچه که به دلیل تراکم مرغ تخم گذار در استان قم نگران شیوع بیماری آنفولانزای طیور هستیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته 20 درصد از ظرفیت تولید تخم مرغ در کشور حذف شد، البته در استان قم تولید تخم مرغ دوباره به ظرفیت قبلی بازگشت و اکنون 83 درصد از ظرفیت تولید تخم مرغ در استان قم فعال است.

وجود تنها یک سیلوی ذخیره سازی گندم در استان قم
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم بر ضرورت احداث سیلوهای ذخیره سازی گندم جدید در استان قم تاکید کرد و گفت: وجود تنها یک سیلوی ذخیره سازی گندم در استان قم می‌تواند چالش‌هایی را برای استان ایجاد نماید.
بهزاد رادمنش که در کارگروه جهاد کشاورزی پدافند غیر عامل استان قم سخن می‌گفت، اظهار کرد: با توجه به اهمیت و جایگاه مقوله گندم، آرد و نان در استان قم، انجام مطالعات پدافندی و رعایت آن در این بخش بسیار ضروری است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر استان قم تنها یک سیلوی ذخیره سازی گندم دارد، افزود: با توجه به موقعیت سیاسی، اجتماعی و مذهبی استان قم، داشتن تنها یک سیلوی ذخیره سازی گندم می‌تواند چالش‌هایی را برای استان ایجاد کند که یکی از این چالش‌ها اقدامات بیوتروریستی است که اگر سیلوی استان آلوده شود، تمام ذخیره گندم استان از بین می‌رود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم با تاکید بر اینکه گندم به عنوان قوت مردم بسیار با اهمیت است، تصریح کرد: به رغم اینکه در دهه 90 یک حرکت جدی در سطح کشور برای احداث سیلو اتفاق افتاد، ولی در استان قم هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته که این جای تعجب دارد.
رادمنش بیان کرد: متاسفانه در بخش بسیار مهم و استراتژیک گندم، آرد و نان استان قم تا کنون شاهد بودیم که به جای پرداختن به متن بیشتر به حاشیه‌ها پرداخته‌ایم و همین مسئله موجب شده که از مباحث مهمی همچون ساخت و احداث سیلوهای جدید نگهداری گندم غافل شویم.
به گزارش دان و جوجه ایران از قم نیوز؛ وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر تاکید جدی بر خودکفایی در تولید گندم داشته‌اند، گفت: با تلاش شبانه روزی وزارت جهاد کشاورزی و تدوین برنامه‌های پویا و پایان، به حمدالله این مهم اتفاق افتاده و جمهوری اسلامی ایران در تولید گندم به خودکفایی رسیده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم ضمن انتقاد از طرح مباحثی مبنی بر پائین بودن کیفیت گندم، آرد و نان در کشور، اضافه کرد: طرح این مباحث به دلیل قطع شدن منافع عده‌ای است که از واردات گندم به کشور سود سرشاری عایدشان می‌شد که با خودکفایی جمهوری اسلامی ایران در تولید گندم، منافع آنان نیز قطع شده است.
وی با تاکید بر اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه کار تمام مدیران دستگاه‌ها باشد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی با تلاش شبانه روزی و با یک برنامه ریزی پویا و هدفمند موفق به خودکفایی در تولید گندم شده است و با این کار گام بسیار بزرگی را در تحقق منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی برداشته است.