corn.jpg

نيوكاسل در مرغداري‌ها فروكش كرد

چاپ

دبير انجمن صنفي مرغداران گوشتي كشور با بيان اينكه بيماري نيوكاسل در هفته اخير فروكش كرده و تلفات زيادي در كشور نداشته است، تصريح كرد: گوشت مرغي كه وارد بازار مصرف مي‌شود از سلامت كاملا قابل قبولي برخوردار است و تاكنون گوشت مرغ و تخم‌مرغ آلوده وارد بازار مصرف نشده و نخواهد شد.

علي آذروش در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه بيماري نيوكاسل از اوايل پاييز امسال در برخي از مرغداري‌هاي كشور شيوع يافته است، گفت: بيماري‌هاي ويروسي در همه‌ي گونه‌هاي پرورشي مي‌تواند شيوع پيدا كند و خاصه كشور ما نيست. در بسياري از كشورهاي ديگر نيز وجود داشته و تاثيرات بسزايي در توليدات آن‌ها گذارده است. در كشور ما نيز اخيرا وارد برخي از واحدهاي پرورشي شده كه بسته به نوع مديريت و مسائل قرنطينه و بهداشتي واحدهاي مرغداري آثار متفاوتي گذاشته است.

وي تاكيد كرد: هرچه واحدهاي پرورشي از نظر بهداشتي و قرنطينه‌اي قوي‌تر بوده‌اند تاثير اين بيماري و همچنين ديگر بيماري‌هاي ويروسي در توليداتشان كمتر بوده كما اينكه اين بيماري توليد و مصرف كشور ما را مشكل‌دار نكرده و زياني است كه براي واحدهاي پرورشي دارد كه دامپزشكي به دنبال كنترل آن است.

فروكش كردن شيوع بيماري نيوكاسل در هفته اخير

آذروش با بيان اينكه شيوع اين بيماري در هفته اخير فروكش كرده است، گفت: در حال حاضر واحدهاي پرورشي كمتر با اين بيماري‌ و زيان‌ها و تلفات آن مواجه بوده و شرايط بهبود يافته است.

دبير انجمن صنفي مرغداران گوشتي كشور گفت: اين بيماري تاثيري در كاهش توليد و مصرف ندارد و همچنين با توجه به اينكه واحدهايي كه اين بيماري در آنها شيوع يافته كليه‌ي توليدشان معدوم شده است تاكنون مرغ آلوده وارد بازار مصرف نشده است.

آذروش با بيان اينكه اوج بيماري نيوكاسل در آبان ماه بوده است، گفت: با وجود اينكه طي دو - سه ماه اخير اين بيماري شديد بوده در عرضه گوشت مرغ هيچ گونه كاهش و افزايش قيمتي نداشتيم اما با توجه به اينكه واحدهاي مرغداري و توليدات آنها سرمايه‌هاي ملي كشور است به منظور حفظ سرمايه كشور در جهت كنترل اين بيماري و مسائل بهداشتي از طرف توليد كننده و مسوولان صورت مي‌گيرد.

پايين بودن تلفات اين بيماري در مرغداري‌هاي كشور

به گفته وي تلفات اين بيماري در تمام واحدهاي مرغداري كشور زياد نبوده است؛ در برخي از واحدها اين بيماري شيوع يافته و در برخي از واحدها هيچ‌گونه اثري از اين بيماري و تلفات وجود نداشته اما در مجموع ميزان تلفات و درگيري اين بيماري زياد نبوده است.

آذروش تصريح كرد: اگر سازمان دامپزشكي به اين نتيجه برسد كه ميزان تلفات بيماري بالاتر از استاندارد پزشكي و بهداشتي است يا كنترل آن از مديريت خارج شده كل توليدات آن واحد را معدوم مي‌كند و خسارت آن از بيمه تامين خواهد شد كه پروش‌دهندگان نگراني از اين موضوع ندارند و همچنين چالشي براي مصرف‌كننده و صنعت ايجاد نمي‌شود.

وي با بيان اينكه اين بيماري در همه كشورها شايع است، گفت: در كاليفرنيا تاكنون پنج ميليون قطعه پرنده معدوم شده و در كره جنوبي نيز به دليل شيوع بيماري آنفولانزا 12 ميليون قطعه پرنده معدوم شده‌ است لذا بيماري‌هاي ويروسي در همه كشورها طبيعي است اما لازم است براي كنترل آن اقدام شود و حساسيت‌هاي مديريتي و بهداشتي در اين راستا اعمال شود.

به هيچ عنوان طيور بيمار وارد بازار نشده و نخواهد شد

آذروش تاكيد كرد: با وجود ضابطان بهداشتي تاكنون گوشت مرغ و تخم مرغ آلوده وارد بازار مصرف نشده و واحدهاي پرورش فاقد مجوز بهداشتي توليداتشان معدوم مي‌شود لذا به هيچ عنوان طيور بيمار وارد بازار نشده و نخواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: بيماري‌هاي مشترك بين انسان و طيور بسيار محدود است و به محض تشخيص كليه توليد واحد مربوطه معدوم مي‌شود. در كشور ما نيز اگر به آلودگي و بيماري‌هاي مشترك مشكوك شوند به دليل پوشش بيمه‌اي مناسب كليه گله معدوم و خسارت توليدكنندگان از طرف بيمه جبران مي‌شود.

به گفته آذروش تاكنون گزارشي از پزشكي قانوني و بيمارستان‌ها از بيماري‌هاي عفوني مبني بر آلودگي تخم مرغ و گوشت مرغ وجود نداشته و تاكنون مردم جامعه در اثر بيماري منتقل شده مسير پرورش طيور با مشكل مواجه نشده‌اند. از طرف ديگر واحدهاي نظارتي و توليد كننده نگراني‌شان از اين موضوع بيشتر است چرا كه ابتدا نيروي انساني آنها با مشكل مواجه مي‌شوند.

دبير انجمن صنفي مرغداران گوشتي تاكيد كرد: گوشت مرغي كه وارد بازار مصرف مي‌شود از سلامت كاملا قابل قبولي برخوردار است و مورد تاييد سازمان دامپزشكي قرار دارد.

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان