corn.jpg

افزایش سهم ۴۰ درصدی تولید زنجیره‌ای مرغ تا ۳ سال آینده + جدول و نمودار

چاپ

altاز سال ۹۲ تا ۹۵ سهم جوجه‌ریزی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ، از پنج به ۱۵ درصد رسیده و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این سهم در سال‌های آتی بالاتر خواهد رفت.
 صنعت طیور کشور در آستانه ایجاد تغییرات مهمی قرار دارد که این تغییرات می‌توانند با دو هدف عمده ساختاربندی

مناسب کسب و کار و دستیابی به توسعه پایدار با رقابت‌پذیرتر کردن صنعت مرغ کشور را به همراه داشته باشند. در صورتی که ساختار مناسبی برای کسب و کار در صنعت مرغ طراحی و اجرا نشود، عملاً توسعه ظرفیت در بخش‌های مختلف صنعت با مخاطرات زیادی روبه‌رو خواهد شد.
دان و جوجه ایران به نقل از ایانا؛ از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون ساختار فیزیکی ۵۸ شرکت شناسایی و برای ۲۷ شرکت مجوز فعالیت در قالب زنجیره تولید گوشت مرغ صادر شده است. این در حالی است که دبیر انجمن ملی شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ کشور، چندی پیش گفته بود: "اکنون بیش از ۳۰ شرکت جدید برای گرفتن مجوزهای لازم در نوبت هستند که بعد از اصلاح ساختار و رعایت استانداردها مطابق دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی، آنها نیز به جمع شرکت‌های تولیدکننده خواهند پیوست. در این صورت می‌توان امیدوار بود که سهم تولید گوشت مرغ توسط زنجیره‌ها به دو برابر مقدار کنونی افزایش یابد.
با توجه به آمارهای معاونت امور دام، سهم جوجه‌ریزی شرکت‌های زنجیره‌ای از سال ۹۲ تا ۹۵ به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته و از پنج به ۱۵ درصد رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که این سهم تا سه سال آینده به ۴۰ درصد افزایش یابد.

alt

alt

البته ساختارهای متفاوتی برای ایجاد زنجیره تولید گوشت مرغ وجود دارد که به اعتقاد بیشتر کارشناسان، روش مطلوب برای کشور، ساختار پرورش قراردادی بوده و در این ساختار، دسترسی به بازار به‌ویژه برای واحدهای کوچک سهل خواهد بود.
در حال حاضر، بهبود شاخص‌های فنی شرکت‌های زنجیره تولید، موجب بهبود ضریب تبدیل خوراک از ۱,۹۲ کیلوگرم در سال ۱۳۹۴ به ۱.۷ کیلوگرم در سال ۱۳۹۵ شده و کاهش وزن کشتار از ۲.۴۵ کیلوگرم در سال ۱۳۹۴ به ۲.۳۷ کیلوگرم در سال ۱۳۹۵ را رقم زده است. همچنین ارتقاء شاخص تولید از ۲۶۶ واحد در سال ۱۳۹۴ به ۲۹۰ واحد در سال ۱۳۹۵ یکی دیگر از نتایج ایجاد شرکت‌های زنجیره‌ای محسوب می‌شود.
alt