wheat.jpg

اگر باران نبارد؛ افزايش جمعيت سن گندم نگران‌کننده است

چاپ

معاون امور اقتصادي و سرمايه‌گذاري سازمان جهاد کشاورزي استان زنجان گفت: خريد پمپ‌هاي جديد و مکانيزه در جهت مبارزه با افت سن و سم پاشي به موقع اين آفت، براي استفاده در مواقع سختي است.
جواد تاراسي در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه زنجان، با بيان اينکه همه مناطق استان با خريد اين پمپ‌ها مجهز خواهند شد، ابراز کرد: اين دستگاه‌ها، پمپ‌هاي ويژه‌اي هستند که در موارد طغيان سن گندم يا بيماري‌هاي خاص ديگر در همه جاي استان که آمادگي لازم وجود داشته باشد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وي ادامه داد: اين پمپ‌ها که هم اکنون در شرف خريداري آنها هستيم، به اندازه‌اي خواهد بود که کل استان را تحت پوشش قرار دهد و به تعدادي هست که در صورت وجود بحران، کمبودي در اين زمينه به وجود نيايد.

اين مقام مسوول، از تصويب اعتبار 3 ميليارد ريالي براي خريد اين پمپ‌ها خبر داد و عنوان کرد: بخشي از اين اعتبار به صورت خودياري خواهد بود و شرکت‌هاي خدمات کشاورزي که در اين زمينه فعال هستند، با استفاده از تسهيلات خود اين پمپ ها را خريداري مي کنند و البته استان در اين زمينه نيز کمک‌هاي مالي خوبي خواهد کرد.

معاون امور اقتصادي و سرمايه‌گذاري جهاد کشاورزي استان زنجان با بيان اينکه استان کمک‌هاي بلاعوضي را در اين زمينه تخصيص داده است، گفت: آفت سن گندم در استان در مزارع گندم براي سال آينده در صورتي خواهد بود که اين روند عدم بارش‌هاي مناسب و عدم سرماي کافي در ماه‌هاي آينده در استان ادامه داشته باشد.

تاراسي اظهار کرد: در صورت ادامه روند فعلي به گونه‌اي که احتمال دارد آب و هوا زياد سرد نباشد، افزايش جمعيت سن گندم در مزارع استان نگران‌کننده است. البته نکته‌اي که نبايد در اين ميان فراموش شود، اين است که معمولا برآوردهاي بيولوژيکي چندان نمي تواند به صورت دقيق بيان شود و همواره احتمال خطاي کم و بيش در آن وجود دارد.

وي شرايط فعلي را موجب خسارت در بخش کشاورزي دانست و گفت: اگر وضعيت آب و هوا در استان به همين گونه که از ابتداي پاييز در استان بود، ادامه داشته باشد، خسارت هاي به وجود آمده در بخش کشاورزي و علي الخصوص در زمينه کشت گندم به مراتب بيش از سال گذشته خواهد بود.

اين مقام مسوول يادآور شد: در صورت اينکه آب و هوا سرد باشد و شرايط يخبندان به تعداد روزهاي زيادي در مناطق کوهستاني که محل وجود آفت سن است، حاکم شود، در اين صورت وجود سن گندم کاهش خواهد يافت و در غير اين صورت، سن گندم در سال زراعي آينده خسارت‌هاي زيادي به بار خواهد آورد.