corn.jpg

چهارشنبه 14 تیر 91

چاپ

خبرگزاری ایرنا

آغاز اجرای طرح واكسیناسیون رایگان طیور علیه بیماری نیوكاسل

تهران - رئیس سازمان دامپزشكی كشور از اجرای فاز نخست طرح واكسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوكاسل در سه استان مازندران، گیلان و گلستان خبر داد.

به گزارش رزو چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشكی كشور، 'سید محسن دستور' افزود: اجرای این طرح با هزینه 15 میلیارد ریال آغاز شده كه طی آن 11 میلیون قطعه طیور روستایی علیه نیوكاسل ایمن می شود.

وی ادامه داد: این طرح با توجه به نقش طیور بومی در اقتصاد خانوار روستایی و همچنین اهمیت بیماری نیوكاسل و تاثیر آن بر تولیدات طیور روستایی اجرا می شود.

به گفته رییس سازمان دامپزشكی كشور، طرح واكسیناسیون رایگان طیور روستایی علیه بیماری نیوكاسل با توجه به نقش این دسته از پرندگان در گردش و بقاء ویروس نیوكاسل در محیط و مخاطراتی كه از این رو برای طیور صنعتی كشور متصور است و با عنایت به اهمیت اجرای برنامه های پیشگیرانه در جلوگیری از ابتلاء طیور روستایی به بیماری های واگیردار عملیاتی می شود.

دستور اضافه كرد: به منظور پیشگیری و كنترل بیماری نیوكاسل در فاز اول در 80 درصد جمعیت طیور بومی در سه استان با ویژگی تراكم بالای طیور روستایی، سابقه شیوع نیوكاسل و تردد بین استانی طیور روستایی و در فاز دوم 80 درصد طیور روستایی كل كشور تحت پوشش واكسیناسیون قرار می گیرند.

به گفته وی، جمعیت هدف این طرح، ماكیان بومی شامل مرغ، خروس، كبوتر، بوقلمون، بلدرچین و كبك است و تمامی واحدهایی كه به شكل صنعتی اقدام به دریافت جوجه یك روزه بومی و پرورش و توزیع آن می كنند نیز تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

دستور افزود: بیماری نیوكاسل نوعی بیماری ویروسی است و به فرم های تنفسی، گوارشی و عصبی در طیور دیده می شود.