chick.jpg

سه شنبه 13 تیر 91

چاپ

خبرگزاری ایسنا

دامداران خسته و بلاتكليف از وعده‌هاي ضد ‌و نقيض‌ مسوولان

مدير عامل اتحاديه دامداران: مسوولان حتي به نوشته خودشان هم پايبند نيستند!

دامداران از گفته‌هاي ضد ‌و نقيض‌هاي مسوولان خسته‌ شده‌ و بلاتكليف مانده‌اند چرا كه اين مقامات هر كدام ساز خود را مي‌زنند و هر روز موضوع تازه‌اي را اعلام مي‌كنند كه متناقض وعده و توافق‌نامه‌هاي همكارانشان است.

سعيد سلطاني - مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با گلايه از نبود تصميم واحد براي مشخص‌شدن تكليف قيمت شير و تامين نهاده‌هاي توليد، اظهار كرد: از بس كه مسوولان دولتي ما را سركار گذاشته‌اند، خسته‌ شده‌ايم. آنها حتي بر آنچه خودشان نوشته و امضاء كرده‌اند، پايبند نيستند و هر روز حرف تازه‌اي مي‌زنند و گفته‌هاي يك‌ديگر را رد مي‌كنند.

وي با اشاره به اين‌كه در زمينه‌ سبوس گندم هر سه‌چهار روز يكبار يك بخش‌نامه‌ جديد ابلاغ مي‌شود، اظهار كرد: در حالي كه معاونت بازرگاني داخلي وزارت تجارت با اتحاديه دامدار توافق‌نامه‌اي را هفته‌ گذشته امضاء كرده كه شير خام را كيلويي 750 تومان تحويل بگيرد و در ازاي آن سبوس 250 توماني و سوياي 900 توماني ارائه كند، هنوز اين بخش‌نامه را به استان‌ها ابلاغ نكرده است.

مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران گفت: اين در حالي است كه در هر استان مسوولان ساز خودشان را مي‌زنند و دامداران استان‌هاي مختلف اجرايي‌شدن اين توافق‌نامه را از اتحاديه مركزي طلب مي‌كنند.

به گفته‌ سلطاني هنوز بخشنامه‌ وزارت كشور به استان‌ها ابلاغ نشده است و از نهاده ارزان خبري نيست.

 

وي اظهار كرد: سبوس گندم كيلويي 250 تومان و كنجاله سويا 900 تومان در نظر گرفته شده تا به دست دامدار برسد كه البته با احتساب هزينه‌ بسته‌بندي و حمل‌ونقل كيلويي 40 تومان افزايش مي‌يابد، اما باز هم مسوولان امر بخشنامه امضاء كرده‌ خود را پايبند نيستند و اجرا نمي‌كنند.

 

مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران با انتقاد از اينكه هر كس از زير بار مسووليت شانه خالي مي‌كند، تصريح كرد: وظايف بخش كشاورزي هنوز تفكيك نشده است و براي توليد بايد با وزارت كشاورزي و براي بازار، تامين نهاده‌ها و قيمت‌ها بايد با وزارت تجارت سروكار داشته باشيم.

 

او با گلايه از چندگانگي در تصميم‌گيري‌ها گفت: تا زماني كه اين از هم‌پاشيدگي اصلاح نشود و مديريت منسجم براي زنجيره توليد و بازار نباشد، دود اين مشكلات به چشم توليد‌كننده و مصرف‌كننده مي‌رود.

 

سلطاني خاطر نشان كرد: در هر دوره از توليد يكي از نهاده‌ها وجود ندارد، در صورتي كه براي خوراك دام بايد مجموعه‌اي از اقلام علوفه‌اي مخلوط شود و كنستانتره شود تا كيفيت محصول نهايي، مطلوب باشد.

 

مديرعامل اتحاديه مركزي دامداران اعلام كرد: هر زماني كه نهاده‌هاي وعده داده شده را براي دامداران تامين كنند، 15 روز بعد، دامداران شير را با قيمت توافق كرده، عرضه خواهد كرد اما در حال حاضر هيچ يك از اين گفته‌ها همخواني ندارد و دامداران با چندگانگي مواجه شده‌اند كه ادامه‌ اين روند و بي‌توجهي‌ها توليد را به مخاطره مي‌اندازد.

 

به گفته وي قيمت هر كيلو شير خام پايه (3.2 درصد چربي، بار ميكروبي يك ميليون و سه درصد پروتئين) به طور ميانگين در كشور 700 تومان فروخته مي‌شود، البته در برخي از دامداري‌ها شير خام تا 850 تومان هم قيمت دارد كه جايزه افزايش چربي و كاهش بار ميكروبي آن است كه كارخانه‌هاي لبني به حساب شير خام پايه لحاظ و دامداران را متهم به گران‌فروشي مي‌كنند.

 

سلطاني ياد‌آور شد: شير خام با بار ميكروبي زير 100 هزار شير ممتاز و نمونه محسوب مي‌شود.