hen.jpg

دلایل نوسان قیمت تخم‌مرغ

چاپ

 altاخبار مربوط به افزایش قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ده هزار تومان منتشر شده که بسیاری از تولیدکنندگان هم گلایه‌هایی از وضعیت خود دارند
با توجه به رویه سنتی بازار با گرم شدن هوا باید شاهد کاهش قیمت تخم‌مرغ باشیم، چطور این رویه امروز معکوس شده است؟

سیدفرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار کشور در گفت وگو با روزنامه جام جم بیان کرد: همان‌طور که می‌دانید هرسال با گرم شدن هوا و کاهش میل هموطنان به مصرف صبحانه گرم، روند کاهشی قیمت تخم‌مرغ هم آغاز می‌شود که شیوه‌ای منطقی نیست. اما دلیل گرانی اخیر تخم‌مرغ مربوط به رفع موانع بهداشتی صادرات تخم‌مرغ بود. هفته گذشته با انتشار خبر رفع موانع بهداشتی صادرات تخم‌مرغ، بازار سنتی به این نکته واکنش نشان داد و درب مرغداری‌ها شاهد افزایش قیمت تخم‌مرغ بودیم. اما این افزایش قیمت برای مصرف‌کنندگان نبود و صرفا درب مرغداری اتفاق افتاد که از ابتدای هفته جاری این روند معکوس شد و به حالت عادی برگشت.

عدم تعادل در قیمت تخم‌مرغ چه زیانی برای تولیدکنندگان دارد؟
اصولا نبود تعادل منطقی در قیمت تخم‌مرغ باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان می‌شود. به طور معمول، قیمت تخم‌مرغ در طول سال باید تا 15 درصد گران شود، اما اکنون این نوسان حتی به 40 درصد هم رسیده که این روند نه به نفع صنعت و نه به نفع مصرف‌کننده نخواهد بود.

نبود ثبات تولید در واحدهای تولیدی چه تعداد فرصت شغلی را با مخاطره روبه‌رو می‌کند؟
در این صنف 1630 واحد مرغداری داریم که در هر یک از این واحدها فقط پنج نفر کارگر مشغول به کارند که بخش مدیریت مجزا محاسبه می‌شود، بنابراین هرگونه تغییر و تحول در میزان تولید در واقع به افزوده شدن یا کاهش فرصت‌های شغلی موجود منجر می‌شود.

بیماری آنفلوآنزا چه میزان خسارت برای مرغ‌های تخمگذار ایجاد کرد؟
متاسفانه سال گذشته بخش قابل توجهی از مرغ‌های تخمگذار درگیر بیماری شده و از گله‌ها حذف شدند که تقریبا حدود 55 هزار تن تولید تخم‌مرغ کاهش یافت.

اگر می‌گویید 55 هزار تن تخم‌مرغ کمتر تولید شد، چطور قیمت تخم‌مرغ سال گذشته زیاد دستخوش تغییر نشد؟
خوشبختانه از آنجا که مدیریت بازار به بخش صنفی واگذار شده بود با انجام برخی تغییرات، مصرف‌کنندگان هیچ علامتی از کمبود کالا در بازار دریافت نکرده و کمترین میزان تغییر قیمتی را تجربه کردند.

برآورد شما از میزان تولید تخم‌مرغ و مصرف بازار ایران چقدر است؟
در سال 95 نزدیک به 940 هزار تن در دو بخش صنعتی و بومی تولید تخم‌مرغ داشتیم که از این میزان تولید، 40 هزار تن صادر شد و 900 هزار تن به مصرف داخلی رسید در حالی که سال گذشته 50 هزار تن حداقل اضافه بود که اگر این اضافه می‌توانست صادر شود بیشتر می‌توانستیم تخم‌مرغ تولید کنیم.

مهم‌ترین مشکل صادرات تخم‌مرغ در ایران چیست؟
بزرگ‌ترین مانع صادرات تخم‌مرغ در ایران، رقابتی نبودن قیمت تخم‌مرغ تولیدی ایران در بازارهای هدف است. به عنوان مثال در بازار عراق، ترکیه رقیب اصلی ایران است و در بازار افغانستان، پاکستان و هندوستان.

به نظر شما قیمت منطقی مصرف‌کننده برای تخم‌مرغ چقدر است؟
قیمت برآوردی برای محصول نهایی با 10 درصد سود عادلانه مرغدار حداقل 4500 تومان برای هر کیلوگرم است. البته برای مصرف کننده واحد تخم‌مرغ عدد مناسب است و میانگین عادلانه هر عدد تخم‌مرغ 400 تومان منطقی است. این قیمت برای تخم‌مرغ در بسته‌بندی‌های خانوار است که تا پایان سال عرضه می‌شود. این تخم‌مرغ‌ها نه شکسته و نه کثیف هستند.