chick.jpg

10 تير 91

چاپ

خبرگزاری فارس

در پی افزایش قیمت‌در بازار محصولات کشاورزی و دامی

طرح انتزاع وظایف کشاورزی دوباره در مجلس به جریان افتاد

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که بسیاری از مشکلات کنونی بازار به دلیل پراکندگی مدیریت زنجیره تولید است به همین دلیل موضوع انتزاع وظایف کشاورزی را امضاء کرده‌اند تا این هفته دوباره در مجلس بررسی شود.

هدایت‌الله میرمرادزهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص پراکنده بودن مدیریت بخش‌های مختلف تولید اظهار داشت: در حال حاضر بخش تولید توسط وزارت جهاد کشاورزی مدیریت می‌شود، اما نرخ‌گذاری آن در وزارت صنعت صورت می‌گیرد.

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به اینکه چرا مجلس نهم موضوع انتزاع وظایف کشاورزی را پیگیری نمی‌کند، گفت: این موضوع توسط نمایندگان به امضاء رسیده و در جلسات یکشنبه و سه‌شنبه این هفته در مجلس مطرح می‌شود،البته وزیر و معاونین جهاد کشاورزی نیز باید در این زمینه توضیح داده و مشکلات را اعلام کنند.

 

مرادزهی افزود: در حالی که در بسیاری موارد وزارت صنعت از آمار دقیق تولید، قیمت تمام شده و حتی نیاز به واردات یا مازاد آن اطلاع کافی ندارد، اگرچه در این زمینه هم آماری از وزارت جهاد کشاورزی گرفته باشد، حساسیت آن برای این وزارتخانه ملموس نیست.

 

مرادزهی تصریح کرد: این مسئله سبب می‌شود در بسیاری موارد تولید‌کننده ضرر کند و یا اینکه کالاهای حاصل از واردات به کشور سرازیر شود.

 

نماینده مردم سراوان گفت: کشاورزی با تولید موجود زنده درگیر است و در صورتی که نهاده و یا به اصطلاح غذای این موجودات زنده به موقع تامین نشود به شدت آسیب می‌بیند و مسئولانی که متولی تولید نیستند برای این مسئله حساسیت نشان نمی‌دهند.

 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اگر همه بحث‌های مربوط به یک تولید در یک وزارتخانه مستقل مدیریت شود زمانی که مشکل پیش می‌آید مسئول مستقیم آن مشخص است و باید پاسخگو باشد اما در پراکندگی وظایف مقصر هم مشخص نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: الان مرغ گران شده و معلوم نیست مقصر وزارت جهاد کشاورزی است یا وزارت صنعت، معدن و تجارت و از آنجایی که مجلس می‌خواهد جلوی اینگونه مشکلات گرفته شود بخش تولید باید مدیریت واحدی داشته باشد.

 

مرادزهی ادامه داد: حتی در مورد گوشت نیز اگرچه در بخش کشاورزی تولید می‌شود،اما اینکه قیمت تمام شده چقدر است و چه بخشی از آن نصیب دلالان می‌شود مبهم بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها به نرخ‌گذاری اقدام می‌کنند.

 

میر مرادزهی افزود: در موضوع عدم تأمین نهاده نیز باز به دلیل پراکندگی وظایف مسئول مستقیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده به درستی عملنکرده و بنابراین مجلس با تجمیع وظایف درصدد جلوگیری از ادامه این وضع است.

 

عضو کمیسون کشاورزی مجلس گفت: بانک کشاورزی که تمام سیاست‌ها و امور آن مربوط به بخش کشاورزی است به جای اینکه توسط وزارت جهاد کشاورزی مدیریت شود زیر نظر وزارت اقتصاد و امور دارایی است.

 

به گزارش فارس طرح انتزاع وظایف کشاورزی در مجلس هشتم بررسی شد، یک فوریت آن در اواخر دوره مجلس هشتم به تصویب رسید و ادامه بررسی آن به مجلس نهم کشیده شده است.

 

کارشناسان معتقدند تصویب طرح انتزاع وظایف کشاورزی می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود بازار از قبیل نوسان قیمت، بازاررسانی، توزیع، صنایع تبدیلی، حمایت از