wheat.jpg

28 خرداد 91

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوان

 

تناسب اعتباري براي احداث شبكه هاي آبياري وجود ندار

 

هوشنگ گلابكش مديرعامل جهاد نصر در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان مطلب فوق افزود: از يك ميليون و 800 هزار هكتار اراضي كشور، 500 هزار هكتار آن در استان خوزستان و 50 هزار هكتار آن در استان ايلام قرار دارد كه در صورت اجراي شبكه هاي فرعي و زهكشي هاي زيرزميني، تجهيز و نوسازي، در خط توليد محصولات كشاورزي قرار مي گيرد.

وي افزود: متاسفانه تناسبي بين ميزان اعتباراتي كه براي احداث شبكه هاي اصلي آبياري و زهكشي در كشور  اختصاص داده مي شود با ميزان اعتباراتي كه براي احداث شبكه هاي فرعي و تجهيز و نوسازي اراضي اختصاص مي يابد نيست.
گلابكش تصريح كرد: سعي داريم تا با استفاده از راهكارهاي قانوني براي اجراي طرح بزرگ ملي تامين منابع كنيم و بتوانيم ساز و كار اجرايي اين طرح را فراهم كنيم تا با مديريت درست كار در سطح وسيعي انجام و به اتمام برسد.
وي در خصوص استفاده از فاينانس براي اجراي اين طرح افزود: مذاكراتي با تامين كنندگان و سرمايه گذاران زيادي از كشورهاي ايتاليا، چين، استراليا، تركيه و ژاپن صورت گرفته اما هنوز راهكار تضمين برگشت سرمايه از سوي مراجع ذيربط مشخص نيست و هنوز موفق به امضا موافقنامه اي در اين خصوص نشده ايم.
وي خاطرنشان كرد: اميدواريم با تضمين بازپرداخت دولت براي اصل و فرع فاينانس خارجي و همچنين پيش بيني لوايح و تصويب قوانين مورد نياز راه سرمايه گذاري خارجي در بخش كشاورزي و اين طرح هموار شود.