corn.jpg

25 خرداد 91

چاپ

 

خبرگزاری ایرنا

18 هزار تن كنجاله سویا وارد كشور شده است

تهران - مدیر عامل موسسه جهاد استقلال گفت: هم اكنون 18 هزار تن كنجاله سویا وارد كشور شده كه طی چند روز آینده بین تولیدكنندگان توزیع می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'محمدرضا شافعی‌نیا' عصر چهارشنبه در نشست خبری كه به مناسبت هفته جهاد كشاورزی برگزار شده بود، افزود: كشتی حامل این محموله هم اكنون در بندر پهلو گرفته و امیدواریم پس از تخلیه فوری و توزیع این میزان نهاده در بین تولیدكنندگان قیمت این محصول در بازار كاهش یابد.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی ها صورت گرفته، قرار است هر 15 روز، یك كشتی حامل نهاده های دامی در بندر پهلو و تخلیه شود و به همین دلیل برخی از شركتهای زیر مجموعه موظف شده اند تا با توزیع نهاده های دامی باعث كاهش قیمت این محصول در بازار شوند.

وی، سهم واردات كنجاله سویا به كشور را بین 200 تا 500 هزار تن ارزیابی كرد و گفت: روند واردات نهاده های دامی به منظور كاهش قیمت ها در بازار ادامه می یابد.

شافعی نیا افزود: هم اكنون كشتی حامل 27 هزار تن كنجاله سویا در كشور هند در حال بارگیری است و ظرف مدت یك هفته وارد بنادر كشور می شود.

وی با اشاره به نرخ 1600 تومانی هر كیلوگرم كنجاله سویا در بازار گفت: توزیع این نهاده‌ها بر عهده تشكل های بخش خصوصی است و طبق هماهنگی های صورت گرفته باید این نهاده ها با قیمت مناسب به دست تولیدكنندگان برسد.

مدیر عامل موسسه جهاد استقلال در خصوص قیمت نهاده های وارداتی افزود: هنوز بر روی قیمت نهاده های وارداتی جمع بندی نهایی صورت نگرفته است، اما پیش بینی می شود این میزان نهاده وارداتی با قیمت بین 800 تا 850 تومان عرضه شود.

وی تصریح كرد: هم اكنون نهاده ذرت به میزان كافی در بازار موجود است و هر زمان كه احساس شود، قیمت آن در بازار افزایش خواهد یافت، این محصول به بازار تزریق می شود.

وی گفت: به عنوان مثال چندی پیش هر كیلوگرم ذرت حدود 650 تومان در بازار عرضه می شد كه با واردات این نهاده قیمت این محصول به كیلویی 450 تومان رسید.

شافعی نیا ادامه داد: وظیفه تامین نهاده های كشاورزان بر عهده شركت پشتیبانی امور دام است، اما مشكلاتی همچون نوسانات نرخ ارز و عدم گشایش اعتبارات بانكی باعث تاخیر واردات نهاده ها شد و به همین دلیل نهاده های مورد نیاز به موقع در اختیار دامداران قرار نگرفت.

وی با اشاره به كنترل واردات نهاده ها به كشور گفت: در این راستا سامانه ای برای كنترل واردات نهاده های دامی طراحی شده است تا با رصد دقیق مسیر از زمان واردات تا توزیع محموله از ایجاد تخلفات احتمالی جلوگیری شود.

 

** مرحله نهایی ایجاد خط تولید واكسن تب برفكی در خارج از كشور

شافعی نیا در خصوص راه اندازی خط تولید واكسن تب برفكی در خارج از كشور گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، خط تولید این واكسن در كشورهای سودان و سوریه به مرحله نهایی رسیده است.

وی افزود: هم اكنون فقط بحث تامین اعتبارات آن مطرح است كه اگر كشورهای مذكور منابع مورد نیاز را تامین كنند، بزودی خط تولید این واكسن در این كشورها راه اندازی می شود.

وی اظهار داشت: اگر برای بخش دام و طیور كشور واكسن جدیدی نیاز باشد، برای تهیه آن آماده سرمایه گذاری در این بخش هستیم.

** ضریب پایین مكانیزاسیون در شالیزارها

مدیر عامل موسسه جهاد استقلال در خصوص واردات ماشین آلات برای شالیزارها گفت: با توجه به این كه، ضریب مكانیزاسیون در شالیزارها پایین تر از سایر بخش های كشاورزی است، بنا بر این به دنبال راه اندازی خطوط مونتاژ قطعات ماشین آلات در داخل كشور هستیم.

وی افزود: امیدواریم متخصصان داخلی با استفاده از روش مهندسی معكوس قطعات ماشین آلات را در داخل تولید كنند.

شافعی نیا اظهار داشت: به طور حتم با واگذاری زنجیره مسئولیت تولید به بخش كشاورزی بخش عمده ای از مشكلات بر طرف می شود و این در حالیست كه هم اكنون وزارت جهاد كشاورزی فقط وظیفه تولید را برعهده دارد.

 

** پیگیر بیمه كشاورزی هستیم

شافعی نیا با بیان این كه، طی دو سال گذشته برنامه ریزی برای اجرای طرح بیمه كشاورزی انجام شده است گفت: طی دو ماه گذشته بیمه مركزی سرمایه اولیه مورد نیاز برای اجرای این طرح را از 40 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان افزایش داده است، اما در حال حاضر برای سرمایه گذاری اولیه این بخش با مشكل مواجه هستیم.

وی اضافه كرد: هم اكنون در حال رایزنی با بیمه مركزی هستیم تا با كاهش سرمایه اولیه این طرح اجرایی شود.

این مقام مسئول در خصوص سهم تشكل ها در طرح بیمه كشاورزی و صنایع وابسته، گفت: 60 درصد از سهم این بیمه بر عهده تشكل ها، 20 درصد از سهم آن پذیره نویسی عام و 20 درصد مابقی نیز با راه اندازی كامل این طرح بر عهده یكی از شركت‌های این موسسه خواهد بود.

وی با اشاره به مهمترین برنامه های سال تولید ملی این موسسه افزود: طرح بیمه كشاورزی و صنایع وابسته به عنوان برنامه های مهم این موسسه در دست پیگیری است و بزودی اجرایی خواهد شد.

شافعی نیا اظهار داشت: تامین نیازهای زیرساختی مثل تهیه لوله و اتصالاتی كه جهت آبیاری تحت فشار مد نظر است، از دیگر اقدامات این موسسه به شمار می رود.

وی تصریح كرد: این موسسه در سه محور زیر ساخت ها، تولید و بازار رسانی فعالیت دارد.

وی در خصوص عملكرد مجلس هشتم در بخش كشاورزی گفت: خوشبختانه مجلس هشتم در بخش كشاورزی تلاش‌های خوبی در زمینه تصویب قانون افزایش بهره وری در انجام داد.