wheat.jpg

25 خرداد 91

چاپ

 

 

مدیرعامل جهاد استقلال در پاسخ به فارس خبرداد:
توزیع دو کشتی کنجاله واردتی بین دامداران

خبرگزاری فارس: مدیرعامل جهاد استقلال با بیان اینکه یک کشتی کنجاله وارد کشور شده، گفت: یک کشتی ۲۷ هزار تنی دیگرنیز در حال بارگیری است و به زودی بین دامداران توزیع می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ محمد‌رضا شافعی‌نیا در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با اعلام این خبر اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا در بازار به 1600 تومان رسیده که قرار است محموله‌های وارداتی به نصف قیمت یعنی حدود 850 تومان توزیع شود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال در پاسخ به خبرنگار فارس که این موسسه چه اقداماتی در زمینه تامین نهاده‌های دامی انجام داده است؟ گفت: زمانی که ذرت در بازار کیلویی 640 تومان بود، محموله‌های ذرت را  کیلویی 490 تومان بین مرغداری‌ها توزیع کرد و قیمت بازار کاهش محسوسی یافت و الان قیمت در همین میزان تثبیت شده است.

شافعی‌نیا در ادامه گفت: با اینکه مرکز پشتیبانی امور دام مسئول توزیع و تأمین نهاده‌های دائمی است، اما این مؤسسه هر زمانی در بازار احساس نیاز کند، در حمایت از تولید‌کنندگان اقدام به تأمین نهاده‌ می‌کند که در این مدت اقدامات این موسسه بسیار موثر  بوده است.

وی افزود: نیاز داخل به کنجاله سویا یک تا 1.5 میلیون تن است و برخی شرکت‌ها اقدام به تأمین می‌کنند، اما موسسه جهاد استقلال هم به سهم خود و در جهت حمایت از تولید و در زمان‌های حساس اقدام به واردات کرده و با هماهنگی اتحادیه‌ها در کشور توزیع می‌کند.

*واردات ماشین‌آلات برنج طی هفته آینده

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال همچنین از واردات ماشین‌آلات مخصوص برنج طی هفته آینده خبر داد و گفت: این اقدام در راستای افزایش مکانیزاسیون در شالیزارهای منطقه شمال است و در کنار این واردات، با تجهیز کارخانه‌های مونتاژ‌کاری تولید انبوه در کشور دنبال می‌شود.

*نهایی شدن بیمه کشاوزی و صنایع وابسته

شافعی‌نیا همچنین از نهایی شدن بیمه کشاورزی و صنایع وابسته خبر داد و گفت: با تأمین سرمایه 400 میلیارد تومانی آن طی یکی دو هفته آینده فعالیت اجرایی این بیمه آغاز می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال تصریح کرد: این بیمه، کشاورز، املاک، ماشین‌الات کشاورزی، عمر، خانواده و سایر موارد متعلق به کشاورز را در دست می‌گیرد.

*عدم پیروی بازار از قانون عرضه و تقاضا به دلیل گسستگی زنجیره تولید

شافعی‌نیا در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس؛ در خصوص اینکه بازار از قانون عرضه و تقاضا پیروی نمی‌کند و به رغم تولید کافی قیمت‌ها همچنان سیر‌صعودی به خود می‌گیرد، آیا دست‌های پنهانی در کار است، گفت: در اقتصاد کنونی قانون عرضه و تقاضا تأثیرگذاری خود را از دست داده و منسوخ شده است و بسیاری از افزایش قیمت‌های امروزی به لحاظ عدم برنامه‌ریزی و گسستگی زنجیره تولید است.

وی ادامه داد: ایجاد صنایع تبدیلی مناسب و بازار‌ رسانی مناسب باعث می‌شود نیاز به انبار‌داری و ضایعات به حداقل برسد، در این صورت محصولات در زمان‌های مناسب و به اندازه کافی در اختیار مصرف‌کننده قرار خواهد گرفت.

*پیگیری انتزاع وظایف کشاورزی

شافعی‌نیا در ادامه افزود: بحث انتزاع وظایف کشاورزی کمک به زنجیره تولید است و در حال حاضر با رایزنی، دنبال تصویب این طرح در مجلس هستیم و این از برنامه‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ در اواخر مجلس هشتم طرح دو فوریتی انتزاع وظایف کشاورزی از سایر وزارتخانه‌ها به تصویب رسید، اما با اتمام مجلس هشتم طرح یک فوریت آن مسکوت به مجلس نهم کشیده شد.

*برنامه‌های خنثی کننده اثرات زمین‌های کوچک در عملکرد

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس؛ که یکپارچگی اراضی مهم‌ترین قوانینی است که در مجلس خاک می‌خورد گفت: در حال حاضر به دنبال مکانیزاسیون و استفاده از ادوات کشاورزی هستیم که دیگر شاید نیازی به یکپارچگی اراضی هم نباشد.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال تصریح کرد: در ماشین‌الاتی که امروزه استفاده می‌شود، مرز‌کشی برای آنها مفهومی ندارد و طبق برنامه‌‌ای که به ماشین‌ داده می‌شود، عملیات کاشت، داشت و برداشت زمین قطعه قطعه را انجام می‌دهد.