hen.jpg

اجرای طرح عرضه مرغ سایز در گیلان

چاپ

altاجرای طرح عرضه مرغ سایز به‌صورت شتاب‌زده بدون بسترسازی انجام شد
«حبیب اسدالله‌نژاد»، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مرغداران گیلان اظهار کرد: اجرای طرح عرضه مرغ با وزن 1.5 تا 2 کیلوگرم ضمن کمک

به تولید مرغ با کیفیت لاشه بهتر از نظر چربی می‌تواند با کاهش هزینه‌های تولید و بهبود ضریب و شاخص تولید از به هدر رفتن میلیاردها تومان پول با تبدیل نهاده به کود جلوگیری کند.
وی افزود: این طرح خوب نیازمند زیرساختارهایی مانند اصلاح فرهنگ مصرف مرغ در کشور، تجهیز کشتارگاه‌ها به امکاناتی مانند سورت‌بندی، تولید مرغ متناسب با نیاز کشور و به تبع آن جلوگیری از انباشت مرغ در مرغداری‌ها به جهت نبود بازار مصرف، نظارت بر توزیع و قیمت جوجه یک‌روزه و نهاده‌ها به‌منظور توجیه‌پذیرکردن عرضه مرغ با این وزن از نظر اقتصادی و مالی، توانمندی و تکمیل‌بودن منابع انسانی مجری طرح جهت اجرا، هماهنگی و انسجام دستگاه‌ها و تشکل‌های مسئول و مشخص شدن وضعیت قیمتی و عرضه مرغ بالای سایز و ... هست که متأسفانه در موارد موصوف محقق نشده است.
اسدالله‌نژاد خاطرنشان‌کرد:این طرح به‌صورت شتابزده و بدون توجه به نتایج در استان پایلوت به‌صورت دستوری ابلاغ شده و بعید به نظر می‌رسد در کوتاه مدت امکان اجرای کامل آن وجود داشته باشد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مرغداران گیلان علت عدم هم‌خوانی قیمت تولید و فروش مرغ هم‌اکنون را دو مقوله واسطه‌ها و عدم کشش بازار برشمرد و افزود: وقتی بازار کشش لازم را نداشته باشد، بدون اراده و میل مرغدار، مرغ سنگین خواهد شد و سیاست کاهش عرضه مرغ با وزن سایز با مشکل مواجه خواهد شد.
وی به افزایش سن کشتار مرغ مادر از 60 هفته به 66 هفته اشاره کرد و افزود: این تصمیم اگرچه ممکن است بر کنترل قیمت جوجه تأثیر مثبت داشته باشد اما از آن سوی بر افزایش تولید و عرضه مرغ هم مؤثر خواهد بود و این افزایش تولید یک مانع بر سر راه موفقیت این طرح خواهد بود.

 

منبع: ایسنا