soy.jpg

با سرد شدن هوا اقدامات مراقبتی در مرغداریها با جدیت بیشتر پیگیری شود

چاپ

altمدیر امور طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: با سرد شدن هوا و برودت هوا اقدامات مراقبتی در مرغداریها با جدیت پیگیری شود
مهندس شهرام قنبری گفت: تامین امنیت غذایی جامعه از وظایف ما بوده و با شروع فصل سرما عوامل بیماریزا در صورتی که توسط

بهره‌برداران کنترل و نکات مراقبتی رعایت نشوند احتمال بروز خسارت به مرغداریها وجود دارد.
وی با اشاره به توصیه‌هایی در خصوص اقدامات مراقبتی خاطرنشان کرد: لازم است ورود و خروج هرگونه وسیله نقلیه که وارد سالن مرغداری می شود کنترل کامل صورت گیرد و ضروریست ضدعفونی وسایل با حساسیت زیاد انجام شود.
وی دیگر اقدام پیشگیرانه را جلوگیری از نگه‌داری گله‌های که سن اقتصادی آنها گذشته است بیان نمود و بر نظارت و کنترل آنها تاکید نمود.
قنبری بر نظارت و کنترل هر گونه خودروی حامل طیور، دانه مرغ، کود، تخم مرغ و خودروی حامل فراوردهای جانبی تاکید نمود.
مدیر طیور و زنبورعسل سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه توصیه‌هایی را در خصوص کنترل و نظارت بر نقل و انتقال تخم مرغ نطفه دار، جوجه یک روزه و لاشه مرغ، اخذ موافقت نامه شبکه دامپزشکی برای هرگونه جابه جایی طیور و فراورده‌های طیور، ضدعفونی و شستشوی کامل وسایل و تجهیزات مرغداری و عدم نگه‌داری پرندگان و مرغ‌های بومی در داخل فارم های صنعتی بیان کرد.
قنبری تصریح کرد: در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیر عادی در سالن‌های مرغداری شبکه‌های دامپزشکی و مراکز جهاد کشاورزی دهستان اطلاع دهی شود.
قنبری سپس به مراقبت‌های لازم از سوی مردم استان برای کنترل بیماریهای حاد تنفسی طیور پرداخت و گفت: با عنایت به سرد شدن هوا و همچنین برودت بیش از حد از خرید و فروش مرغ زنده در معابر و خیابان‌ها و ذبح مرغ در مجاورت منزل جلوگیری شود.
وی افزود: مردم شریف استان از نگه‌داری هر گونه پرنده و طیور در فضای باز و منزل خودداری کنند.
قنبری خاطرنشان کرد: مردم برای خرید مرغ لاشه به صورت بسته‌بندی و بهداشتی اقدام نمایند که در کشتارگاههای صنعتی بسته‌بندی شده و دارای برچسب و کد بهداشتی و منابع مصرف باشند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران