wheat.jpg

کارنامه یک ساله دولت در بخش کشاورزی

چاپ

 altدولت کشاورزی را بخش پیش رو اقتصاد کشور می‌داند اما رکود حاکم کشور بر این بخش نیز سایه انداخته است هرچند نکات مثبتی مثل خودکفایی در تولید گندم در کارنامه یک ساله دولت در این بخش دیده می‌شود.
بخش کشاورزی و وزارتخانه متبوع آن در دولت یازدهم بی‌شک موفق‌ترین

بخش اقتصادی کشور بوده است.
درحالی‌که بخش صنعت کشور در سال گذشته رشد منفی و در سال جاری رشد صفر داشته است، بخش کشاورزی روند معکوس را در مقایسه با صنعت طی کرده است و  بر اساس آمار ارائه شده در سال گذشته 4 درصد رشد را تجربه کرده است.
بخش کشاورزی ازآنجاکه ارتباط عمیقی با موضوع تحریم‌ها در دولت‌های دهم و یازدهم نداشته و ندارد کمترین آسیب را از این ارتباط دید.
بنابراین گزارش بخش کشاورزی با رویکرد افزایش بهره‌وری، تولید محصولات خود را  با رشدی 15.4 درصدی از حدود 97 میلیون تن در سال 92 به بیش از 112 میلیون تن در سال قبل رساند و توسط این وزارتخانه پیش‌بینی شده است تولید محصولات کشاورزی در سال 95 به 117 میلیون تن افزایش یابد.
ارزش تولیدات کشاورزی نیز بنابر اعلام این وزارت جهاد کشاورزی از  حدود 151 هزار میلیارد تومان سال 92  به 210 هزار میلیارد تومان در سال 94 (معادل 77 میلیارد دلار) افزایش یافته است.

زنده کردن تراریخته توسط دولت یازدهم
باوجود توفیقات کشاورزی، مشکلات زیادی نیز در این بخش مشاهده می‌شود که بر دستاوردهای دولت سایه می‌اندازد.
جنجالی‌ترین موضوع که از سال‌های گذشته در دولت مطرح بود است اما به‌صورت جدی به آن پرداخته نشده ، موضوع تولید و تجاری‌سازی کشت محصولات تراریخته کشاورزی است که در دولت گذشته متوقف‌شده بود اما با روی کار آمدن دولت یازدهم دوباره آغاز شد.
 در خصوص سلامت محصولات تراریخته در دنیا تردید وجود دارد به همین منظور  دولت گذشته تولید آن را متوقف کرد اما بدون رفع این تردید، دولت یازدهم آن را یکی از بندهای پیشنهادی  برنامه ششم توسعه قرار داد که این موضوع توسط کمیسیون کشاورزی مجلس  رد شد.
بر اساس مصوبه‌ روزهای گذشته  این کمیسیون(برای دیدن این مصوبهاینجا کلیک کنید) قصد ممنوعیت واردات تولید و مصرف این نوع محصولات با رای نمایندگان به آن وجود دارد.

تنظیم بازار محصولات کشاورزی با روش آزمون و خطا
هر چند که در سال‌های گذشته موضوع  تنظیم بازار محصولات کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نبود اما با روی کار آمدن دولت یازدهم این امر به وزارتخانه  متولی تولید سپرده شد.  تنظیم بازار اکنون  همراه با نقص‌هایی در حال اجرا است به‌طوری‌که در محصولاتی مانند شکر گوشت قرمز و سفید و برنج شاهد افزایش قیمت یک‌باره و غیرمنتظره هستیم.
این وزارتخانه معتقد است که با توجه به اینکه در سال‌های ابتدایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی قرار دارد، مشکلات موجود در تنظیم بازار به تدریج برطرف می‌کند.
گفتنی است که قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی یا انتزاع قانونی مترقی است که پایه آن  در سال 92 گذاشته شد تا وزارت جهاد کشاورزی بتواند مسئولیت‌های بازرگانی بخش کشاورزی را نیز در کنار تولید در اختیار گیرد.

تولید خوب و واردات کالاهای اساسی
بنابراین گزارش دولت در بخش تولید و تأمین نیاز داخلی در مقایسه با گذشته کمترین مشکل را داشته است اما کماکان در بخش کالاهای اساسی طبق روال سال‌های گذشته واردات گسترده‌ای وجود دارد.
واردات 4 کالای اساسی گندم، برنج،دانه‌های روغنی و روغن خام و جو در سال‌های اخیر جزء چند کالا ابتدایی عمده وارداتی کشور بوده است اما گندم در سال جاری از این لیست خارج‌شده است.
در حال حاضر حدود 85 درصد از نیاز کشور به روغن و دانه‌های روغنی از خارج کشور تأمین می‌شود اما دولت برنامه‌هایی برای  توسعه کشت دانه‌های روغنی به‌ویژه کلزا در 10 سال دارد تا  کشور به خودکفایی 70 درصدی در تولید روغن دست  یابد.
تولید دانه‌های روغنی  کلزا در کشور 67 هزار تن بوده  که  این میزان در مقایسه با سال قبل 30 درصد افزایش‌یافته است.

گلوی کشاورزی زیر ساطور بانک‌ها
از مشکلات بنیادی بخش کشاورزی نرخ بالای تسهیلات بانکی است  که این شرایط باعث شده که ورود سرمایه جدید در بخش کشاورزی به‌سختی صورت پذیرد و در عوض شاهد خروج و فرار سرمایه از بخش باشیم. نرخ سود تسهیلات سرمایه‌گذاری برای بخش کشاورزی در سال جاری از 18 درصد به 15 درصد کاهش‌یافته  اما کماکان بالا است.
در برنامه ششم توسعه که کمیسیون کشاورزی به تازگی پیشنهاد‌های دولت را موردبررسی قرار داده،  تولید 200 هزارتن ماهی به شیوه پرورش در قفس پیش‌بینی‌شده است.
بنابراین گزارش در سال 94 حدود 20 هزارتن ماهی با  فناوری تولید ماهی در قفس و برای بهره‌برداری از منابع طبیعی موجود در اطراف سواحل کشور تولیدشده است و این محصول دومین طرح اولویت‌دار وزارت جهاد کشاورزی است.
بنابراین گزارش مشکلات رکودی حاکم بر کشور بر بخش کشاورزی نیز تأثیر گذار بوده  است به‌طوری که این شرایط و کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که تقاضا برای محصولات تولیدی کاهش یابد.
دراین‌ارتباط زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: به دلیل شرایط رکود سال‌های اخیر و کاهش قدرت خرید مردم، فروش فرآورده‌های پروتئینی کاهش‌یافته و بر اساس آمار بانک مرکزی، مصرف لبنیات 35 درصد و گوشت 22 درصد در میان خانوارها کاهش‌یافته است.
بنابراین گزاش امسال در هفته دولت، دو هزار و 436 پروژه در زمینه‌های مختلف کشاورزی با اعتباری نزدیک به یک هزار و 537 میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

 

منبع: تسنیم