corn.jpg

زمزمه افزایش قیمت دام در آستانه برگزاری مراسم حج در عربستان

چاپ

خبرگزاری تسنیمalt
شهروندان ساکن جده عربستان که درآمد محدودی دارند، نگران اند که قیمت دام در آستانه فرا رسیدن قربان افزایش یابد.
شهروندان ساکن جده عربستان که درآمد محدودی دارند، نگران اند که قیمت دام در آستانه فرا رسیدن عید قربان افزایش یابد.این شهروندان به عرب نیوز گفتند، مکانیزم های ضعیف کنترل قیمت موجب ایجاد بازار سیاه و سوء استفاده تجار از این بازار برای کسب سود شده است.

اما تجار فعال در زمینه دام در بازار مرکزی از افزایش قیمت ها دفاع کرده اند و می گویند: افزایش قیمت جو و هزینه واردات گوسفند از خارج از عربستان موجب دو برابر شدن قیمت ها شده است.
چند تاجر گفتند: به دلیل از بین رفتن توازن در عرضه و تقاضا، قیمت ها به بالاترین میزان در طی این فصل رسیده اند.
حمد النصیر و مسد الجهنی، دو شهروند سعودی گفتند: افزایش قیمت ها همیشه یک عامل نگرانی است.
الجهنی افزود: «این ما را به فکر وا می دارد که چرا کنترل و نظارت کافی بر قیمت گوشت شتر و گوسفندی که از حومه شهرها می آید وجود ندارد...این بسیاری از شهروندان و به خصوص خانواده ها را از نظر بودجه تحت فشار و استیصال قرار می دهد، زیرا آنها نمی توانند  از پس هزینه خرید گوشت قربانی شده بربیایند.»
نعیم الحسنی و موسی حکمی دو شهروند دیگر می گویند: تعیین قیمت بر اساس سن دام را پیشنهاد می کنند. به اعتقاد آنها این معیار قیمت ها را استاندارد خواهد کرد و از دلال بازی جلوگیری می کند.
آنها از وزارت کشاورزی عربستان خواستند تا مسئولیت این کار را بر عهده بگیرد و برای متخلفان جریمه های سنگین اعمال کند.
اما سلیمان الجبری، رئیس کمیته تجار دام در اتاق بازرگانی و صنایع جده به مشتریان اطمینان داد که قیمت ها به لطف واردات بیش از یک میلیون راس گوسفند به عربستان در طی چند هفته آینده با ثبات باقی خواهد ماند.
وی افزود: «از آنجایی که عرضه و تقاضا کاملاً متوازن است، قیمت ها تثبیت شده اند...کمیته امور دام که اخیراً تشکیل شده است، تلاش دارد تا قیمت دام را در طی برگزاری مراسم حج ثابت نگه دارد.»