hen.jpg

قیمت جهانی گندم رکورد زد

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

قیمت جهانی گندم روز دوشنبه در بازار شیکاگو به بالاترین سطح خود در بیش از یک سال گذشته رسید، زیرا خشونت ها در اوکراین به دروازه دریای سیاه، اودسا، کشیده شد و این نگرانی را دامن زد که صادرات این محصول دچار اختلال خواهد شد.
به گزارش گروه اقتصادی ایرنا به نقل از بلومبرگ، قیمت گندم برای تحویل در ماه ژوییه (تیر) در ساعت 13:30 روز دوشنبه به وقت سنگاپور 3.4 درصد صعود کرد و به 7.405 دلار در هر بوشل رسید که در فعال ترین قراردادها، بالاترین سطح از 28 مارس 2013 (9 فروردین 92) است.

فعال ترین قرارداد، قراردادی است که بیشترین حجم معامله در یک دوره زمانی معین (که معمولا یک روز است) را دارد.
قیمت گندم در بازار شیکاگو در پنج روز منتهی به دوم مه (جمعه گذشته)، به دلیل این گمانه زنی ها که سرماهای شدید اخیر و نیز خشکسالی ممکن است تولید گندم در آمریکا را کاهش دهد، برای سومین هفته متوالی بالا رفت.
آمریکا از صادرکنندگان مهم گندم در جهان است.
مایکل پیتس مدیر فروش سهام گندم در بانک ملی استرالیا تلفنی از سیدنی به بلومبرگ، گفت: این حقیقت که خشونت ها افزایش یافته واقعا مردم را در زمینه آنچه در مورد زیرساخت های اوکراین در حال وقوع است، نگران می کند.

براساس اطلاعات به دست آمده از وزارت کشاورزی آمریکا، اوکراین ششمین صادرکننده بزرگ گندم و سومین صادرکننده بزرگ ذرت در جهان است.
پیتس افزود: بخشی از افزایش قیمت گندم همچنین به دلیل وضعیت نامساعد کشت در آمریکا است.
براساس نظرسنجی بلومبرگ از 20 تحلیلگر و بازرگان، پس از آنکه وضعیت کاهش دما و خشکسالی در جلگه های وسیع آمریکا، زمستان گذشته برای چهارمین سال متوالی ادامه پیدا کرد، کشاورزان احتمالا کمترین حجم گندم زمستانه از سال 2006 تاکنون را برداشت می کنند.

قیمت ذرت نیز امروز در بازار شیکاگو در ساعت یادشده با 0.2 درصد افزایش به 5.005 دلار در هر بوشل رسید.
قیمت سویا نیز با 0.2 درصد افزایش، 14.7425 دلار در هر بوشل بود.

هر بوشل معادل 25.4 کیلوگرم است.