hen.jpg

واکنش بازار جهانی گندم و ذرت به بحران کریمه

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 در پی تشدید تنش در اوکراین که صادرات غله این کشور را تهدید می‌کند قیمت جهانی ذرت به بالاترین سطح از سپتامبر تاکنون و قیمت گندم به بالاترین سطح از اوت تاکنون صعود کرد.
  ذرت برای تحویل در ماه مه در معاملات شیکاگو 2.1 درصد افزایش یافت و به 4.73 دلار در هر بوشل (معادل 25 کیلوگرم) رسید. گندم نیز با 4.5 درصد افزایش به 6.295 دلار در هر بوشل (معادل 27 کیلوگرم) صعود کرد.

اوکراین که پیش‌بینی می‌شد امسال سومین صادرکننده بزرگ ذرت در جهان شود در پی اقدام روسیه در به دست گرفتن کنترل منطقه کریمه نیروهای ذخیره ارتش خود را فراخوانده است.
تولید این کشور برای تولید جهانی غله اهمیت زیادی دارد و صادراتش در سال‌های اخیر افزایش یافته از این رو افزایش تنش میان اوکراین و روسیه قیمت‌های جهانی غله را تقویت خواهد کرد.
شورای جهانی غله پیش‌بینی کرده است این کشور 9.5 میلیون تن غله در فصل زراعی جاری در مقایسه با 7.1 میلیون تن در فصل زراعی گذشته صادر خواهد کرد.
اوکراین در فصل زراعی 2013-2013 چهارمین صادرکننده بزرگ ذرت پس از برزیل، آمریکا و آرژانتین بود.
طبق پیش‌بینی شورای جهانی غله، اوکراین با صادرات 18.3 میلیون تن تا ژوئن امسال در مقایسه با 13.6 میلیون تن در سال گذشته، ممکن است امسال از آرژانتین پیشی بگیرد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت‌های ذرت در اوکراین افزایش یافته زیرا کشاورزان فروش را کمتر کرده و محصول خود را برای جلوگیری از ضرر در صورت کاهش ارزش ارز، انبار می‌کنند. در حالیکه صادرات از ادسا و دیگر بنادر منطقه دریای سیاه ادامه دارد اما افزایش قیمت ممکن است فروش آتی را کاهش دهد.