soy.jpg

ذخایر گندم بنگلادش تقویت می‌شود

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

 بنگلادش از فرصت کاهش قیمت‌های جهانی گندم استفاده کرده و به روند واردات این غله شتاب می‌دهد تا ذخایر دولتی را تقویت کند.
 این کشور قصد دارد به زودی مزایده ای برای خرید 100 هزار تن گندم برگزار کند.واردات گندم برای تامین نیاز داخلی این کشور آسیایی و کنترل قیمت‌ها در شرایطی که آشفتگی سیاسی به زنجیره تامین ضربه زده و ذخایر دولتی به پایین‌ترین سطح در پنج سال گذشته رسیده است، ضروری به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش رویترز، بنگلادش در سال 2008 همانند بسیاری از کشورها با قیمت بالای مواد غذایی روبرو شد که در نتیجه اقدام به لغو قراردادهای واردات کرد. این اقدام اعتراض گسترده را در این کشور فقیر که بیش از یک سوم جمعیت آن با کمتر از دو دلار در روز زندگی میکنند، برانگیخت.

نا آرامی سیاسی که با مسدود شدن حمل و نقل در چند ماه پیش از انتخابات ژانویه همراه شد، زنجیره تامین این کشور را فلج کرد و تورم را در دسامبر به رکورد بالایی رساند.

سازمان غلات دولتی بنگلادش در سال مالی جاری که از ژوییه آغاز شده است، 300 هزار تن گندم در مزایده‌ها خریداری کرده یا برای خریدشان توافق کرده است.

همچنین 200 هزار تن گندم تحت قراردادهای دولتی از اوکراین خریده است. این خریدار دولتی حدود 350 هزار تن گندم در سال مالی گذشته وارد کرده بود.

قیمت معاملات گندم شیکاگو که مبنای جهانی محسوب می‌شود، به پایین‌ترین رقم در سه سال و نیم گذشته رسیده است.

برنج غذای اصلی جمعیت 160 میلیون نفری بنگلادش است اما مصرف گندم نیز رو به افزایش است با این‌همه تولید داخلی حدود یک میلیون تن قرار دارد.