corn.jpg

19 اردیبهشت 91 کنجاله سویا

چاپ

 

افزایش قیمت دانه و کنجاله سویا در بازار جهانی

 

 

foodpress
فود پرس- معاملات سویا نسبت به هفت هفته گذشته در پر رونق ترین وضعیت است زیرا خشکسالی در آرژانتین و برزیل ، تقاضا برای این محصول را در آمریکا افزایش داده است.

 در هفته ای که گذشت نرخ سویا به هر بوشل 125/15 دلار نیز رسید که بالاترین قیمت از ژوئیه 2008 تا کنون بود.در سال جاری در بورس شیکاگو قیمت سویا با 22 درصد افزایش به هر بوشل 685/14 دلار افزایش یافت که به این ترتیب افت 14 درصدی سال قبل آن جبران گردید.در همین حال شاخص S&P GSCI  مربوط به 24 قلم مواد اولیه با 1/1 درصد افزایش مواجه شد.خرید 921642 تن سویا از سوی چین در چهار هفته منتهی به 26 آوریل که سه برابر خرید های مشابه سال قبل چین است.یکی ازعوامل تقویت کننده نرخ این محصول به شمار می رود.در سه ماهه جاری ممکن است قیمت سویا بــــه هـــر بوشــــل 3675/16 دلار برسد.

همچنین طی 4 الی 5 ماه گذشته قیمت کنجاله سویا در بازار نقدینگی و پیش فروش افزایش شدیدی داشت. در بورس شیکاگو در 30 آوریل قیمت کنجاله سویا برای قراردادهای ماه می به 435 دلار رسید که در مقایسه با قیمت اواسط ماه ژانویه افزایش 44 درصدی را نشان می دهد.
شکی نیست که خسارات وارد شده به محصولات در آمریکای جنوبی سبب کاهش ذخایر کنجاله سویا شده است. از آنجاییکه 79 الی 80 درصد از دانه سویا برای تولید کنجاله سویا مصرف شده و سهم روغن سویا از دانه سویا فقط 18 درصد است به دانه سویا به عنوان منبع کنجاله سویا نگاه می شود. خسارات وارد شده به تولید روغن سویا توسط سایر روغنهای نباتی جبران می شود زیرا فقط 23 درصد از تولید جهانی 17 نوع روغن نباتی را روغن سویا تشکیل می دهد. این در حالی است که در بین 12 کنجاله موجود 62 درصد تولید مربوط به کنجاله سویا است.
تولید دانه سویا در سال 2012 در آمریکای جنوبی 23 میلیون تن و در نیمکره شمالی 7 میلیون تن کاهش دارد. در نتیجه کل تولید جهانی دانه سویا به 236 میلیون تن می رسد که کاهش 30 میلیون تنی را نشان می دهد.
بنا بر گزارش ها در سال جاری کشت غلات و دانه های روغنی در اوکراین و روسیه بیش از سال گذشته گزارش شده  است. تا 3 ماه می میزان کشت دانه آفتابگردان در اوکراین برابر با 5/2 میلیون هکتار (در مقایسه با 1/2 میلیون هکتار زمان مشابه در سال گذشته) ، در روسیه برابر با 3/1 میلیون هکتار ( در مقایسه با 1 میلیون هکتار زمان مشابه در سال گذشته) گزارش شد.

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان