soy.jpg

بي پولي مصر تامين کنندگان گندم اين کشور را نگران کرده است

چاپ

واحد مرکزی خبرalt

منابع آگاه اعلام کردند مصر، که بزرگترین وارد کننده گندم در جهان است ، برای تامین هزینه واردات این محصول از خارج پولی ندارد.
باوجود تلاش ها برای افزایش تولید گندم در داخل ، گندم مصر که در کمتر از پنج درصد از خاک این کشور کشت می شود، نمی تواند جوابگوی نیازهای این کشور که برای ثبات اجتماعی آن ضروری است(18 میلیون تن مصرف سال 2012) ، باشد.
رامی حقین رئیس بخش غلات شرکت «فرانس اگریمر» ، نهاد دولتی وابسته به وزارت کشاورزی مصر اعلام کرد:« دولت می گوید می خواهد بر تولید داخلی تکیه کند و برداشت ده میلیون تنی را اعلام می کند اما هیچ کس نمی داند این رقم بر چه چیزی مبتنی است : هشت میلیون تن ؟ نه یا 10 میلیون تن ؟»

وزارت کشاورزی آمریکا رقم هشت میلیون و 700 هزار تن برای واردات و نه میلیون تن برای تولید داخلی مصر را اعلام کرده است.
اواخر سال 2012 شرکت دولتی مصر که غلات را مدیریت می کند خریدهای خود را در پایان سال به سبب کمبود منابع مالی کاهش داد و واردات را در حدود هشت میلیون تن ثابت نگه داشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره ، اقتصاد مصر پس از قیام سال 2011 که موجب سقوط حسنی مبارک شد و در عین حال کشور را از درآمدهای گردشگری محروم کرد، با دشواری های مواجه بوده است .
این کشور وامی پنج میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول درخواست کرده است اما گفتگوها بین دو طرف همچنان ادامه دارد. موسسه رتبه بندی مالی استاندارد اند پورز نیز به تازگی رتبه اعتبار مالی این کشور را یک درجه کاهش داده و آن را از بی منفی به سه سی مثبت رسانده است .
حقین پیش بینی کرد:« کسی که بتواند کمک مالی بدهد ، برنده بازار خواهد بود.»
وی گفت:« تا زمانی که صندوق بین المللی پول این وام را پرداخت نکند، اگر روس ها پول بدهند ، آنها( مصری ها ) از روسیه گندم خواهند خرید.»