corn.jpg

افزایش میزان صادرات گندم هند در سال 2013

چاپ

altخبرگزاری ایسنا

هند سقف صادرات گندم در سال 2013 را به میزان 500 هزار تن نسبت به سال گذشته افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هند که دومین تولیدکننده بزرگ گندم جهان است، از سال گذشته از انبارهای دولتی که به دلیل رکورد تولید با کمبود فضا برای ذخیره روبرو شده‌اند، غله صادر کرده‌ است.

این کشور برای کاهش مازاد ذخایرش، با صادرات دو و نیم میلیون تن گندم در سال 2013 میلادی موافقت کرده است. ذخایر گندم هند تا ابتدای دسامبر به 37.6 میلیون تن رسید که بیش از سه برابر هدف مورد نظر برای ذخیره 11 میلیون تن گندم بود.

هند همچنین با داشتن جمعیت بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون نفر، یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان گندم در جهان است. این کشور قیمت خرید گندم از کشاورزان را از هزار و 385 روپیه به ازای هر صد کیلوگرم در سال 2012 به هزار و 350 روپیه در سال 2013 میلادی افزایش داد. این قیمت خرید که برابر 245.6 دلار در هر تن است، پایین‌تر از قیمت فعلی 310 تا 323 دلار در هر تن برای صادرات است.

افزایش قیمت خرید غلات از کشاورزان با هدف حمایت آن‌ها از فروش به قیمت ارزان‌تر و همچنین کمک به حفظ ذخایر غله این کشور برای موارد اضطراری و اجرای برنامه‌های رفاهی متعدد انجام می‌گیرد. قیمت‌های بالاتر همچنین به سود کشاورزان در شرایطی که هزینه‌های تولید مانند کود و سوخت افزایش یافته، کمک می‌کند.

اقدام برای بالا بردن قیمت‌ها غیرمنتظره بود زیرا دولت هند در ماه نوامبر اعلام کرده بود که به دلیل بالا بودن ذخایر از میزان مورد پیش‌بینی و کاهش هزینه یارانه غذا، قیمت‌ها را تغییری نخواهد داد.

دولت این کشور امسال به میزان قابل توجهی گندم از کشاورزان خریداری کرده و از ماه اوت به منظور کاهش ذخایرش، با برگزاری مزایده‌هایی از طریق شرکت‌های دولتی به فروش گندم پرداخته‌ است.

به گزارش رویترز، هند که تنها یک محصول گندم در سال دارد، 94 میلیون تن از این غله در سال 2012 میلادی تولید کرد. کشاورزان از ماه اکتبر گندم می‌کارند و برداشت محصول در ماه مارس آغاز می‌شود.