corn.jpg

کاهش میزان ذخایر روغن آفتابگردان در ایران بر خلاف افزایش جهانی در سال ۲۰۱۸

چاپ

altبا وجود تخمین ۲/۹ میلیون تنی میزان موجودیهای ذخایر روغن آفتابگردان در اوایل سال ۲۰۱۸ میزان موجودیهای این روغن ۰/۴ میلیون تن بیشتر از سال گذشته بود
این به معنای افزایش فصلی میزان موجودیها در کشورهای تولید کننده اصلی روغن آفتابگردان

می باشد (روسیه ، اوکراین ، اتحادیه اروپا و ترکیه از ۱ میلیون تن در اوایل اکتبر به ۱/۵ میلیون تن تا پایان ماه دسامبر ) با همه این احوال میزان موجودیهای روغن آفتابگردان در باقی نقاط جهان فراوان خواهد بود و در حد فاصل میان اکتبر تا دسامبر میزان موجودیهای ذخایر روغن آفتابگردان ایران ، آرژانتین و عراق کاهش داشت ولی احتمالا میزان موجودیها در چین و جمهوری آفریقای جنوبی افزایش داشته است .
احتمال داده می شود که در حد فاصل میان ژانویه تا مارس ۲۰۱۸ میزان تولید جهانی روغن آفتابگردان ۲% افت پیدا کند (این اولین کاهش سال به سال در ۲ سال گشته می باشد) در این دوره احتمالا میزان مصرف جهانی ۱ تا ۲% نسبت به سال قبل افزایش خواهد داشت .
به احتمال زیاد جذابیت قیمت روغن آفتابگردان در باقیمانده این فصل از میان خواهد رفت .
دان و جوجه ایران به نقل از انجمن روغنکشی،این به دلیل دورنمای کاهش تولید و موجودیهای صادراتی روسیه و اوکراین می باشد که منابع اصلی تامین کننده جهانی روغن آفتابگردان می باشند . همچنین کاهش میزان موجودیهای چند کشور وارد کننده و مصرف کننده باعث تقویت قیمتها در ماههاس آینده خواهد شد .
تخمین زده می شود که از ماه مارس یا آوریل قیمتهای روغن آفتابگردان روند صعودی پیدا کند .
پیش بینی می شود که میزان تولید جهانی روغن آفتابگردان در حد فاصل میان آوریل تا سپتامبر ۲۰۱۸ در حدود ۷% کاهش یابد و این در حالیست که میزان مصرف جهانی در حدود ۳% افزایش خواهد یافت .

 

منبع : Oilworld.biz