wheat.jpg

نوسانات قیمت کلزا در بازارهای جهانی

چاپ

قیمتها بازهم در اواسط ژانویه تحت فشار قرار گرفت و در Matif altقیمتهای کلزا به ۳۴۶ یورو در ازای هر تن رسید (در وحله اول) .قیمتهای فروش آتی کلزا نیز در ۱۶ ژانویه در اولین قرارداد به ۴۸۹/۳۰ دلار کانادا رسید .
چندین فاکتور وجود دارد که احتمالا می تواند در میان مدت ، قیمتها را در سطح پایینی نگه دارد :

میزان موجودیهای کنونی کلزا در حال حاضر در اتحادیه اروپا ، کانادا و استرالیا بسیار فراوان است ، بخشی از دلیل این فراوانی تولید بیش از حد انتظار و بخش دیگر به کاهش فروش و مصرف مربوط می شود .
دان و جوجه ایران به نقل از انجمن روغنکشی،تا پایان ماه دسامبر ۲۰۱۷ میزان موجودیهای کلزا در اتحادیه اروپا ۲ میلیون تن بیشتر از سال گذشته بود و دلیل آن تولید بیشتر از حد انتظار ، عدم فروش کشاورزان ، واردات رکورد شکن در حد فاصل جولای تا دسامبر و مقدار کم و افزایش روغنکشی ها که به دلیل کاهش میزان تقاضای روغن کلزا اتفاق افتاد . در صورتی که کشاورزان در طی هفته های آینده شروع به فروش محصولات خود بنمایند قیمتهای فروش آتی کلزا در Matif به زودی به پایین تر از ۳۹۰ یورو تنزل پیدا کرد .
در سال زراعی ۲۰۱۷/۱۸ میزان تولید جهانی کلزا فراتر از حدی انتظارات پیش رفت . تخمین جدید ۶۵/۸ میلیون تن جدید ما ۰/۵ میلیون تن بالاتر از تخمین ماه گذشته و ۲/۳ میلیون تن بیشتر از سال زراعی گذشته می باشد .
انتظار می رود که میزان موجودیهای ذخیره سازی شده کلزا در کانادا و اتحادیه اروپا در سال زراعی ۲۰۱۷/۱۸ بسیار فراوان باشد . در اتحادیه اروپا مازاد کنونی موجودیها می تواند در پایان ماه ژوئن ۲۰۱۸ به یک رکورد تبدیل شود . متغیرهای مهمی که باید به آن توجه داشت میزان روغنکشی ها و واردات در حد فاصل میان ژانویه تا ژوئن خواهد بود.

 


منبع : Oilworld.biz