hen.jpg

25 ارديبهشت ماه 1391

چاپ
 
 
 
ایران محموله بزرگ سویا از هند وارد می کند
ایران محموله بزرگ سویا از هند وارد می کند  
 
 
 
 
   
 
 
    منابع آگاه تجاری اعلام کردند ایران بیش از ۲۷۵ هزار تن سویا از هند خریداری کرده است.
     
   

به نقل از روزنامه اکونومیک تایمز خرید سویا از سوی ایران از تجار و بازرگانان هندی در حالی است که آمریکا و اروپا دامنه تحریمها علیه تهران را افزایش داده اند .

بر اساس این گزارش خشکسالی بی سابقه در آمریکای جنوبی و کاهش کاهش تولید در آمریکا تاثیر زیادی در افزایش چشمگیر قیمت سویا در بازارهای جهانی داشته است . بر این اساس قیمت سویا در بازار آمریکا طی هفته گذشته به بیش از ۳۹۶.۶ دلار در هر تن رسیده است که این بالاترین قیمت از اوت ۲۰۰۹ میلادی به شمار می رود .

منابع آگاه در سنگاپور و دهلی نو نیز اعلام کردند تجار و بازرگانان هندی در حال مذاکره و رایزنی با ایران برای فروش ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن سویای بیشتر طی هفته های آینده هستند . یک بازرگان آگاه در سنگاپور در این باره تاکید کرد شرایط ایران به گونه ای است که این کشور غیر از هند از هیچ کشور دیگری نمی تواند سویای مورد نظر خود را تامین کند . ایران طی ماههای اخیر تلاش زیادی را برای افزایش واردات غلات از بازارهای جهانی آغاز کرده است .

به اعتقاد منابع آگاه ایران با کمبود غلات و خوراک دام روبرو است . گر چه صادرات غلات و محصولات کشاورزی مورد تحریمهای غرب بر ضد ایران قرار نگرفته است ولی پرداخت محموله های وارداتی از سوی ایران به علت تحریمهای غرب بر ضد سیستم مالی و بانکی با چالشها و مشکلات زیادی روبرو است .

ایران به تازگی ۲ میلیون تن گندم از بازارهای بین المللی خریداری کرده است . منابع تجاری اعلام کردند قیمت فوب هر تن سویای صادراتی هند به ایران به بیش از ۵۰۵ تا ۵۱۰ دلار رسیده است . این قیمت برای هر تن سویای صادراتی آمریکای جنوبی به ایران به ۴۹۵ دلار می رسد .

وزارت کشاورزی آمریکا نیز اعلام کرد ایران طی سال ۲۰۱۱ – ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۱.۸ میلیون تن سویا وارد کرده است . این رقم در سال قبل از آن به ۱.۷ میلیون تن رسیده بود .