کاربر جدید هستید؟


ورود

رمز ورود را فراموش کرده اید؟ x

قبلا ثبت نام کرده اید؟


ثبت نام

(close)

دان و جوجه ایران

خانهاخباراخبار داخلیقیمت تمام‌شده مرغ بالاست/ دولت در ارتقای شاخص‌های رقابت‌پذیری به تولیدکنندگان کمک کند
قیمت تمام‌شده مرغ بالاست/ دولت در ارتقای شاخص‌های رقابت‌پذیری به تولیدکنندگان کمک کند

مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور با بیان اینکه اکنون صادرات طیور بسیار ضعیف است، گفت: قیمت تمام‌شده بالا است، در صورتی صادر کننده می‌تواند پذیرای شرایط باشد که دولت قیمت‌ها را در همه بخش‌ها ثابت نگه داشته باشد.
برای آشنایی بیشتر با وضعیت فعلی تولید، واحدهای تولیدی و صادرات مرغ مازندران گفت‌وگویی با محمد کاوه مدیرعامل انجمن کشتارگاه‌های صنعتی طیور و دبیر مجمع تشکل‌های صنعت طیور مازندران توسط خبرنگار فارس انجام شد که در ادامه می‌خوانید:

برای شروع بحث می‌خواهیم بدانیم مازندران چه سهمی از تولید مرغ مادر و جوجه یک‎‎روزه را در کشور دارد؟
جایگاه مازندران از این نظر در سطح کشور ممتاز است و بیشترین سهم کشوری از محل طیور را برعهده دارد، در چند مورد در کشور رتبه اول را داریم؛ یکی در جوجه یک‌روزه که به ۶۰ درصد می‌رسد، در تولید مرغ مادر گوشتی نیز کشتارگاه‌های مازندران در مجموع ۳۷٫۵ درصد صنعت طیور کشور را تشکیل می‌دهند و ۱۱ درصد گوشت مرغ داخل از کشتارگاه‌های این استان تأمین می‎شوند.

چه تعداد از کشتارگاه‌های استان فعال هستند؟ با توجه به اینکه در سال‌های گذشته تأکید زیادی بر تمام‌اتوماتیک شدن کشتارگاه‌ها شده است، چند درصد از این واحدها به‌روز شدند؟
در حال حاضر بیش از ۲۷ کشتارگاه در مازندران مستقر هستند که ۱۸ مورد آن فعال و چهار کشتارگاه بزرگ و عظیم منتظر افتتاح هستند و پنج کشتارگاه نیز در حال ساخت داریم، همچنین از ۲۷ کشتارگاه، ۱۲ واحد آن به سمت تمام اتوماتیک و استفاده از تکنولوژی رفته‌اند.
سالانه بیش از ۱۵۰ هزار تن ضایعات در بازار توزیع می‌شود و در خانوارها دور ریخته می‌شوند در حالی‌که می‌توان از آن محصولات دیگری را تولید کرد لذا از سال‌های اخیر به سمتی رفته‌ایم که کشتارگاه‌ها تمام‌اتوماتیک شوند و از این نظر بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کشتارگاه‌های استان به سمت تمام‌اتوماتیک رفته‌اند.

باوجود توانمندی مازندران در بخش طیور اما در صادرات آن با موانعی درگیر هستیم، در این زمینه با توجه به بازارهای هدفی که داریم؛ بفرمایید با چه چالش‌هایی مواجه‌ایم.
در گذشته بیشتر به عراق و افغانستان و به‌ندرت حاشیه خلیج فارس صادرات داشتیم اما با توجه به ارتباطات ایران و روسیه و رویکرد جدیدی که ایجاد شده است به روسیه نیز صادرات داریم.
دولت برای اینکه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن از نیاز روسیه را در بازار مرغ به‌دست بگیرد، قانونی به نام کد IR که برای ایجاد شرایط ویژه صادرات باشند را تعریف کرده است.
در این مبحث مازندران دارای چهار کشتارگاه کد IR است و چهار کشتارگاه دیگر نیز به‌زودی این کد را دریافت می‌کنند، البته سرمایه‌گذاری زیادی برای کد IR نیاز است که هم مسؤولان و هم سرمایه‌گذاران در حال تلاش هستند تا این اتفاق بیفتد.
تبدیل خط یک به دو حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان اضافه بر آنچه بوده است نیاز دارد اما کشتارگاه‌ها توان پرداخت این بودجه را ندارند، دولت باید همکاری کند تا تمام کشتارگاه‌های مازندران به سمت تمام‌اتوماتیک بروند.

با این اوصاف اکنون وضعیت صادرات مرغ چگونه است؟
در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ بیشترین صادرات را داشتیم اما اکنون به‌دلیل نوسانات و بالاتر بودن قیمت مرغ در ایران و پایین بودن قیمت در سایر کشورها و مشوق‌هایی که دولت در کشور پرداخت می‌کند مرغ به اندازه کافی به سایر کشورها صادر نمی‌شود البته این وضعیت به سال ۹۳ و ۹۴ برمی‌گردد که مسؤولان وقت اجازه دادند تا مرغ‌های غیراستاندارد صادر شود و بخشی از بازار را خراب کردند.
تعرفه‌های گمرکی نیز خیلی مؤثر هستند، دولت اگر می‌خواهد صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کند شرایط آن مهیا است؛ ۵۰۰ هزار تا یک‌میلیون تن مرغ را می‌توانیم صادر کنیم.
در سال ۹۴، ۱۴ هزار تن، در سال ۹۳ نیز ۸ هزار تن و در مکاتباتی که با بازرگانان روسیه داشتیم مازندران در حال حاضر آمادگی بیش از ۵۰ تا ۸۰ هزار تن صادرات مرغ به روسیه را می‌تواند داشته باشد البته تا ۱۰۰ هزار تن را نیز آمادگی داریم.

با توجه به مباحثی که در جلسات شورای بخش خصوصی و دولت عنوان می‌شود، بیشترین مشکل صادرات را در بخش حمل و نقل داریم، چرا این مشکل پس از سال‌ها حل نشده است؟
بله، حمل و نقل بسیار مهم است، مزیت‌های خوبی در ریلی، هوایی، جاده‌ای و دریایی در ارتباط با کشورهای حاشیه خزر برای صادرات داریم اما در بخش صادرات مرغ ابزار کار برای صادرات در دریاها مناسب نیست، نیاز به دستگاه‌های حمل و نقل سرمایشی داریم.
یک راهکار این است که از ریل استفاده کنیم، برای همین با کشورهای هدف حاشیه دریای خزر صحبت کردیم، موقعیت‌هایی در آنها وجود دارد اما از مبدأ یعنی ایران باید ابزار ارسال از طریق ریل فراهم باشد، ضمن اینکه توافقات تعرفه‌ای باید صورت بگیرد.

می‌خواهید بگویید مشکل اصلی در تعرفه‌ها است؟
ببینید، هر اندازه دلار یا پولی که از صادرات وارد می‌شود سرمایه ملی است لذا دولت و مجلس باید از این منظر بیشتر دقت کنند و راهکارهای صادراتی نیز در این زمینه بالا است.
با بهره ۲۰ و ۲۵ درصد صادرات انجام می‌دهیم، دولت برای صادرات باید بهره را صفر کند که اگر این اتفاق بیفتد عملًا صادرات به‌خوبی انجام می‌شود و توان رقابت خواهیم داشت، دولت باید قیمت‌ها را در همه بخش‌ها ثابت نگه داشته باشد.
هزینه نهاده‌های ذرت و سویا بالا است، اگر قیمت سویا و ذرت را پایین بیاورند، قطعاً قیمت مرغ ۷ هزار تومانی در صورتی‌که بخواهد صادرات شود به ۳ تا ۴ هزار تومان می‎رسد، از طرفی اگر مابه‌التفاوت را دولت پرداخت کند و از طرف دیگر ۱۰۰ هزار تن صادرات داشته باشیم، صنعت طیور می‌تواند سالانه میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری داشته باشد.

نظر دولت، مجلس و اتاق بازرگانی برای حل مشکل چیست؟
مشکلاتی که پیش آمده، چه به‎دلیل عدم کارشناسی مناسب از طریق اتاق بازرگانی و ناکارآمدی آنها باشد یا اینکه خود دولتمردان علاقه‌ای به این موضوع ندارند؛ باید حل شود.
لازم است تا از طریق اتاق بازرگانی، مجلس و دولت چالش‌های پیش‌رو پیگیری شود، این‌طور نباشد که با یک باران، طوفان و سیل قیمت‌ها تغییر کند.
یک اتاق بازرگانی قوی می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ با اقدامات خود یا سبب رونق صادرات و یا سبب رکود تولید، اقتصاد و صادرات شود، اتاق باید در بحث مشوق‌های صادراتی حدود ۸ میلیارد تومان اعتبار دریافت می‌کرد اما چنین نشد و باید پیگیری شود.
دولت باید حمایت و برنامه‌ریزی کند و نمایندگان مجلس نیز ورود بهتری در بخش صادرات داشته باشند.

رفت و آمدهای تجاری تا چه اندازه مفید هستند؟
خب، این آمد و شدها باید باشد تا بازارهای هدف و امکاناتی که برای ایران در آن کشور باید فراهم باشد را بدانیم، ۱۰۰ هزار تن صادرات را به ۵۰۰ هزار تن رساندیم و بیشترین و بهترین حضور و صادرات را در نخستین نمایشگاه ارمنستان داشتیم.
اگر با این رفت و آمدها ۱۰ تا ۲۰ درصد دستاورد هم داشته باشیم سالانه افزایش پیدا می‌کند و نباید از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی پیشرفت ۸۰ درصدی داشته باشیم.

آیا در یکی دو سال اخیر بازار هدف خوبی برای صادرات مرغ داشتید، صادرکنندگانی بودند که متضرر شده باشند.
خیر، بازار هدف مناسبی نداشتیم، قدرت رقابت یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها است و باید با کارشناسی وارد شویم، اکنون صادرات طیور بسیار ضعیف است به دلیل اینکه قیمت تمام‌شده بالا است و نمی‌شود صادرات کرد، در صورتی صادر کننده می‌تواند پذیرای شرایط باشد که دولت ضرر و زیان را پرداخت کند.
بخشی از صادرکنندگان طلب داشتند و نتوانستند وصول کنند و ضرر کردند، انجام صادرات مرغ بسیار مشکل است، تجهیزات حمل و نقلی خوبی نداریم، برای کانتینرهای یخچال‌دار درخواست دادیم اما هنوز بودجه‌ای نیامده است.

درخواستی نیز برای خط اعتباری جهت صادرات مرغ داشتید، این موضوع به کجا رسید؟
بله قطعاً درخواست خط اعتباری از دولت برای صادرات مرغ داشتیم، وزارت اقتصاد و دارایی چند وقتی است که روان‌سازی صادرات به بانک کشاورزی را داده است اما بانک عامل در استان می‌گوید: پول نمی‌دهیم.

به همین راحتی و شما پذیرفتید؟
بله، به همین راحتی، اما قطعاً این موضوع پذیرفتنی نیست، ما تلاش‌مان را انجام می‌دهیم و امیدواریم به یک نتیجه مثبت برسیم.

کیفیت مرغ مازندران مشکلی ندارد اما در بخش صادرات نظر کشور مقصد مهم است، تا چه اندازه به این مطالبه آنها پاسخ دادید.
از سال ۸۴ تاکنون تمام مرغ‌های گرم در مازندران به‌صورت بسته‌بندی بهداشتی توزیع می‌شوند، بنابراین تمامی مرغ‌هایی که در مازندران پرورش داده و در کشتارگاه‌ها کشتار می‌شوند نمونه هستند، در حال حاضر زربال، پرستو و پرسفید برندهای مهم کشور محسوب می‌شوند.
وزن مرغ کشتارشده گرم در تمام دنیا بین ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ گرم است اما بعضاً مرغ‌هایی با وزن ۲٫۵ و ۳ کیلو نیز در بازار پیدا می‌شود، مرغ هر چه جوان‌تر باشد لذیذتر است و پروتئین بیشتری دارد اما در ایران فکر می‌کنند هر چقدر وزن بیشتری داشته باشد، سود بیشتری خواهد داشت.
البته هر مرغی که از مازندران توزیع و صادر می‌شود یک کیلو تا ۱٫۶ کیلوگرم با کیفیت عالی است و در این بخش، مشکلی وجود ندارد.

ظرفیت فعلی کشتارگاهی مازندران چقدر است و آیا جایی برای اعطای مجوز جدید در این بخش باقی مانده است؟
ظرفیت فعلی کشتارگاه‌ها ۱۷۰۰ تن در روز است در صورتی که مرغ‌های آماده کشتار کمتر از یک‌هزار تن در روز است و در حال حاضر اعطای مجوز جدید برای ساخت کشتارگاه معقولانه به نظر نمی‌رسد.
وزارت جهاد کشاورزی نباید اجازه مجوزهای جدید را بدهد، با اینکه در چند استان دیگر ازجمله مازندران با صدور مجوز جدید برای تأسیس کشتارگاه مخالفت کردند اما باز هم مجوزهای داده می‌شود، مازندران توان پذیرش کشتارگاه جدید را ندارد زیرا کشتارگاه‌های فعلی با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند.

  • شنبه، ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴

نظر شما

نظر شما