corn.jpg

صادرات گوشت مرغ از استان اردبیل رونق می گیرد

چاپ

altرییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تفاهم نامه صادرات 40 تن گوشت مرغ در هفته ، بین شرکت هلدینگ روسپارس با شرکت آرتا جوجه سبلان اردبیل به امضا رسید
به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، عدیل سروی روز سه شنبه افزود: در اولین اقدام تفاهم صادرات 40 تن گوشت سفید

در هفته منعقد شد و از سال 96 این صادرات از استان به کشور روسیه آغاز می شود که این میزان تا پایان سال به 100 تن در روز قابل افزایش خواهد بود.
او گفت: استان اردبیل با تولید بیش از 4.5 تن انواع محصولات کشاورزی با کیفیت می تواند بخشی از نیازهای بازار روسیه به محصولات کشاورزی را تامین کند.
او تشریح کرد: با توجه به سفر هیات تجاری استان اردبیل به کشورهای روسیه و جمهوری آذربایجان ، چند روز گذشته هیات بلند پایه اقتصادی جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط اقتصادی بویژه در بخش کشاورزی وارد استان شده بود و با فعالان تجاری و بازرگانی بخش کشاورزی رایزنی شد.
وی افزود: در هفته جاری نیز هیات اقتصادی متشکل از پنج هلدینگ تجاری کشور روسیه از جمله شرکت بازرگانی سی او ویور ، شرکت هلدینگ آلما گیست ، شرکت هلدینگ لیتلین کو و شرکت هلدینگ روسپارس برای همکاری اقتصادی در بخش کشاورزی بویژه صادرات گوشت سفید به استان اردبیل سفری داشتند.
سروی اظهار کرد: بازار کشورهای آسیای مرکزی ، قفقاز و روسیه بدلیل فاصله نزدیک به استان اردبیل ظرفیت مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی و غذایی برای استان فراهم کرده و برای افزایش میزان صادرات تابحال در چند مرحله اتاق بازرگانی و برخی از فعالان بخش خصوصی استان در زمینه تسهیل تجارت بین بازرگانان و رفع موانع و مشکلات صادرات، مبادله تجربیات، آشنایی و رایزنی با طرف های تجاری، شناسایی بازارهای هدف ، معرفی و شناساندن توانمندی های استان ، بررسی ظرفیت های بازار روسیه، بررسی وضعیت کشاورزی و نیازمندی ها در بازارهای کشور روسیه با هدف تقویت همکاری های دو جانبه اقتصادی ، تجاری تفاهم نامه هایی بین دو طرف مبادله شده است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: تجارب توسعه همکاری های تجاری در زمینه محصولات کشاورزی استان با کشور روسیه از قبل وجود دارد و همواره روسیه جز پنج کشور هدف عمده صادرات استان اردبیل بوده است.
سروی ادامه داد: تحولات سیاست کشور روسیه در رابطه با ممنوعیت واردات برخی از محصولات کشاورزی از کشورهای آمریکا ، کانادا، استرالیا و اتحادیه اروپا، فرصت بسیار مناسبی را برای بازاریابی محصولات کشاورزی در بازار این کشور و سایر کشورهای حوزه قفقاز بدست آورده است.
وی گفت: با توجه به حل شدن مشکلات پرداخت ها در معاملات فی مابین دو کشور و راه اندازی بارانداز بتکا در مسکو و استان اردبیل فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی پیش آمده و در زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور روسیه از جمله انواع میوه سبزی و صیفی تازه، گل و گیاهان زینتی، زعفران، گوشت طیور، محصولات لبنی، جوجه یک روزه ، قارچ و خشکبار تلاش می شود.
وی همچنین از رایزنی برای اجرای پروژه‌ های کشت فراسرزمینی، بازدید طرف های روسی از امکانات و پتانسیل های بخش کشاورزی استان بویژه تولید گوشت سفید طیور و محصولات لبنی استان از جمله مرغداری ها ، کشت و صنعت و کشتارگاه مدرن طیور استان ، توسعه همکاری‌ های علمی و تحقیقاتی مشترک در زمینه‌های مختلف بخش کشاورزی بین دو کشور از جمله تولید بذور هیبرید، غلات، نباتات روغنی، اصلاح نژاد دام و مواد ژنتیکی دامی، تولید و اصلاح نژاد زنبور عسل با هلدینگ های مربوطه خبر داد.
استان اردبیل با بیش از چهار میلیون واحد دامی و مراکز تولید همچون مراکز متعدد پرورش دام و طیور ، وجود دو مجتمع عظیم کشت و صنعت و دامپروری مغان ، کارخانه های متعدد خوراک دام و طیور ، سه باب کشتارگاه صنعتی دام و پنج باب کشتارگاه صنعتی طیور یکی از استان های مهم این بخش در رشد اقتصادی کشور است.

 

منبع: ایرنا