hen.jpg

دستیابی محققان دانشگاه آزاد اصفهان به روش نوینی در فناوری انتقال ژن به جوجه

چاپ

altمحققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) به روش نوینی در فناوری انتقال ژن به جوجه به نام 'ترانسفکشن جنین بدون سوراخ ' دست یافتند.
روابط عمومی دانشگاه آزاد اصفهان اعلام کرد: محققان قطب علمی 'ترانسژنزیز' این دانشگاه به روش نوینی در فناوری انتقال ژن به جوجه دست یافتند و نتایج حاصل

از آن را در مجله بین المللی Theriogenology که از معتبرترین مجله های علمی در زمینه بیوتکنولوژی تولیدمثل در جهان است به چاپ رساندند.
مدیر قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و مدیر تیم تحقیقاتی انتقال ژن به جنین جوجه در این باره گفت: این فناوری ابداعی، ترانسفکشن جنین بدون سوراخ (Puncture-free in ovo chicken transfection strategy) نامیده می شود.
دکتر شاهین اقبال سعید افزود: در این روش ابتدا با استفاده از موادی که از سد سیستم امنیتی و محافظتی سفیده تخم‌مرغ عبور می‌کنند (EDTA و چربی های کاتیونیک)، ژن خارجی بصورت یک بسته محافظت شده درآورده و سپس آن را در نزدیکی جنین و نه در داخل آن با سرنگ انسولین تزریق می‌شود.
وی ادامه داد: جنین در تخم ‌مرغ نطفه ‌داری که تازه باشد توانایی جذب مواد غذایی را از سفیده تخم‌ مرغ دارد تا به کمک آن رشد سریع خود را انجام دهد.
این استاد دانشگاه گفت: ژن خارجی بسته‌ بندی شده نیز با کمک یک ماده راهنما، جنین را فریب داده و توسط جنین بلعیده می‌شود سپس این ژن در داخل سلول، رها و در حین مراحل تقسیم سلولی وارد ژنوم سلول میزبان می‌شود.
مدیر تیم تحقیقاتی انتقال ژن دانشگاه آزاد اصفهان افزود: بازدهی این فناوری برای انتقال ژن بطور متوسط بیش از 40 درصد بود که در 20 درصد از کل جوجه‌های تفریخ شده، ژن خارجی مورد نظر که یک پروتئین فلورسنت سبز بود، مشاهده شد.
به گفته وی، این بازدهی انتقال ژن از بازدهی سایر روش‌های انتقال با حامل های غیر ویروسی، زیادتر بوده و به اندازه بازدهی روش‌های انتقال ژن با ویروس‌هاست.
اقبال سعید با اشاره به اینکه در قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اصفهان با استفاده از این فناوری، توانسته‌اند ژن تغییر جنسیت جوجه های ماده به نر را سرکوب کرده و با نرخ بالایی تغییر جنسیت را انجام دهند، گفت: نتایج این تحقیق در حال تکمیل شدن است که با توجه به داشتن نوآوری زیادی در این زمینه، امکان ثبت آن در مجله های رده اول ترانسژنزیز و پرندگان وجود دارد.
وی طرح در دست اجرای قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اصفهان را بهینه‌سازی فناوری انتقال ژن به پرندگان با استفاده از یک روش مهندسی ژنتیکی به نام CRISPR/Cas9 اعلام کرد و اظهار امیدواری کرد که به زودی بتوان با استفاده از این فناوری مهندسی ژنتیک که تلفیق دو سیستم جنین بدون سوراخ و CRISPR/Cas9 است، اولین جوجه‌های تغییر جنسیت یافته در دنیا را ایجاد کنیم.
مدیر قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان همچنین به ایرنا گفت: هدف اصلی از اجرای این طرح، دستیابی به فناوری جدید در انتقال ژن به پرندگان است.
اقبال سعید با اشاره به کاربردهای این فناوری افزود: انتقال ژن های انسانی به تخم مرغ پرندگان و همچنین حذف برخی ژن ها در جوجه پرندگان برای رشد بهتر آنها و توسعه صنعت دامپروری از جمله این کاربردهاست.
وی با بیان اینکه مقاله حاصل از این طرح یک ماه گذشته در نشریه معتبر Theriogenology منتشر شده است، اظهار امیدواری کرد که نخستین جوجه حاصل از این فناوری تا یک هفته آینده متولد شود.
این طرح تحقیقاتی به مدیریت شاهین اقبال سعید و توسط حمیدرضا امینی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و با همکاری دکتر عباس پاکدل و دکتر حسین مرادی به ترتیب اعضای هیات‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه تهران و شهرام چپریان و احد عبدالله نژاد، دانشجویان کارشناسی‌ارشد علوم دامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اجرا شده است.
برای انتقال ژن به جوجه از 2 نوع حامل ویروسی و غیر ویروسی می‌توان استفاده کرد تا بتوان یک ژن را از یک موجود مثل انسان و یا سایر حیوانات، گیاهان و حتی باکتری ها به پرندگان منتقل کرد.