soy.jpg

سلامت و بهداشت محصولات پروتئینی باید تضمین شود

چاپ

altرئیس سازمان دامپزشکی ایران با تاکید بر نظارت و رعایت دقیق تر بهداشت خوراک دام گفت : بهداشت محصولات پروتئینی کلید اصلی توسعه صادرات است
مهدی خلج در مراسم گشایش نمایشگاه خوراک دام، طیور و آبزیان گفت: برای صادرات محصولات مختلف از جمله دام و طیور باید

سلامت به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود  و مقررات بهداشتی و اس پی اف به عنوان یک شرط مهم و اجباری است که تمام کشورها رعایت می‌کنند و حتی اگر موانع و مقرراتی در خصوص ورود یا صدور یک محصول یا تعرفه آن نداشته باشند به مسائل بهداشتی توجه بیشتری می شود.
وی افزود : در زمینه واردات مواد اولیه بخش طیور باید معیارهای سازمان حفظ نباتات رعایت شود و محصولات خود را بر اساس استانداردهای موجود وارد می‌کنیم تا از طریق این واردات انجام شده و فرآوری که بر روی نهاده‌های وارداتی صورت می‌گیرد بتوانیم علاوه بر تامین بازار داخلی صادرات داشته باشیم هرچند مقررات اتحادیه اروپا در این زمینه سختگیرانه است و باید بر اساس این محورها حرکت کنیم.
خلج با بیان اینکه برای تولید خوراک دام، طیور و آبزیان باکیفیت باید رعایت شود ، گفت:
در واردات محصولات باید به مبدا آن توجه شود که محصولی سالم و با کیفیت وارد کشور شود ، کشتی که برای حمل و نقل محصول خریداری استفاده می‌شود باید متناسب و بدون عیب باشد تا در مسیر واردات به کیفیت کالای وارداتی خدشه‌ای وارد نیاید.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: نهاده‌هایی مانند ذرت و سویا پس از ورود باید در سیلوهای متناسب در بنادر ذخیره‌سازی شود که شرایط خوبی برای ایجاد این سیلوها و بازسازی بنادر ایجاد شده است ، ناوگان حمل و نقل و اقلام خوراک دام در داخل کشور نیز باید به مکانیزاسیون آن توجه شود اما مکانیزاسیون تنها مربوط به محصولات نباتی و زراعی نیست و ساختار صنعت طیور و  آبزیان، دام نیازمند توسعه مکانیزاسیون است.
وی گفت : توسعه مکانیزاسیون ناوگان حمل انواع مواد پروتئینی در دستور کار است و امیدواریم با پیگیریهای وزارت جهاد کشاورزی به نتیجه برسد.
خاج اظهار داشت : خوراک مصرفی طیور باید در کارخانه های تخصصی خود تولید و از تولید آنها در داخل مرغداری ها پرهیز شود و تلاش می کنیم تولید خوراک دام، طیور و آبزیان را در کارخانه های صنعتی و با فناوری های روز دنیا تولید کنیم و در نهایت از تولید خوراک طیور با استفاده از آسیاب میکسرها ( مخلوط کن ها ) در داخل مرغداریها جلوگیری شود.
خلج گفت : برای اجرای این طرح و ضمانت اجرایی ؛ تفاهمنامه‌ای 12 بندی با معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی داریم تا خوراک دام و طیور کشور را با فناوری های روز دنیا به جای داخل مرغداریها تولید کنیم.
وی در ادامه گفت :  ماینوتکسین و تکسینها و فلزات سنگین و طیف گسترده‌ای از موارد انگلی وجود دارد که در مصرف خوراک دام باید در نظر گرفته شود ، در آمریکا در فاصله زمانی سالهای 1966 تا 1999 بر روی مواد آنچه باعث می‌شود که یک فرد دچار بیماری شود بررسی هایی صورت گرفت و مشخص شد که خوراک دام، طیور و آبزیان استفاده شده در آنها نقش موثری در تامین سلامت افراد دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در این طرح 76 میلیون نفر که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند و 325 هزار نفر که بستری شدند و این نتیجه بدست امد که 4 میلیون و 650 هزار نفر آنها به دلیل مشکلاتی ناشی از مصرف گوشت و مرغ و مواد پروتئینی دچار مشکل شده‌اند که منشاء اصلی آنها خوراک دام و طیور بوده است.
خلج گفت: وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی در تامین سلامت و بهداشت خوراک دام باید حرکت دو سویه‌ای را آغاز کنند و محصول مورد نظر در خوراک دام باید از نظر سلامت
بررسی کامل و اطمینان لازم در این زمینه حاصل شود که این امر علاوه بر تامین سلامت بازار داخلی شرایط حضور در بازارهای صادراتی و تحقق صادرات غیرنفتی را فراهم می‌کند.
دومین نمایشگاه صنعت خوراک دام با حضور معاونان وزیر جهادکشاورزی امروز در بوستان گفتگو گشایش یافت.

 

منبع: صداوسیما