hen.jpg

افزایش ذخایر سویا در چین و فروش مازاد بر نیاز طی ماههای آتی

چاپ

altفصل آینده در ماههای اگوست تا جولای سال ۲۰۱۶/۱۷ احتمالا میزان واردات سویای چین به بالاترین حد خود در طی ۱۰ سال گذشته خواهد رسید .
هنوز نمی توان با اطمینان پیش بینی کرد ولی احتمالا در طی ۱۰ ماه آینده میزان واردات چین به ۸۰ تا ۸۲ میلیون تن

کاهش پیدا خواهد کرد (از ۸۳/۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۵/۱۶) .
دولت چین تصمیم گرفته که در حدود ۴/۳ میلیون تن از ذخایر ایالتی سویای خود را بفروشد .
این سویایی است که درسالهای ۲۰۱۲ ، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ خریداری شده است . پیرو گزارشاتی که به دست ما رسیده اولین ۰/۳ میلیون تن از این فروش به قیمت ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ یوان فروخته خواهد شد (بنا به کیفیت) . ما تخمین می زنیم که بیشتر این سویا به مصرف روغنکشی و کنجاله خواهد رسید .
میزان موجودیهای ذخیره سویای چین بسیار بالا و ۴ تا ۵ میلیون تن بیشتر از سال گذشته در پایان ماه جولای می باشد . صنایع روغنکشی و واردکننده ها چندان تمایلی به وارد کردن سویا نشان نداده اند (در طی هفته های گذشته) احتمالا آنها ترجیح می دهند که منتظر بمانند تا میزان موجودی ذخیره های داخلی کاهش پیدا کند . به احتمال بسیار زیاد واردات سویای چین در ماههای جولای ، اگوست و سپتامبر نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد .
انتظار می رود که میزان تولید داخلی سویای چین در سال ۲۰۱۶ افزایش نسبتا زیادی پیدا کند . هنوز دقیقا معلوم نیست که میزان افزایش تولید داخلی سویای چین در چه حدی خواهد بود ولی بعضی از دست اندرکاران احتمال می دهند که این مقدار بین ۲ تا ۳ میلیون تن خواهد بود . بیشترین میزان افزایش تولید داخلی به مصارف غذایی اختصاص پیدا خواهد کرد . بنا به گفته های بعضی از تجار چینی میزان کاشت سویا در چین ۱۵ تا ۲۰% افزایش پیدا کرده است .
در هفته های اخیر صنایع روغنکشی چین میزان خرید سویای خود را کاهش داده اند . میزان پیش فروشهای سویا برای تحویل در ماههای اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۱۶ نیز کاهش یافته است و به احتمال زیاد این باعث کاهش میزان صادرات سویای آمریکا و آمریکای جنوبی به چین در طی هفته های آینده خواهد شد و این باعث کاهش میزان موجودیهای ذخیره سویای چین در ماههای جولای تا سپتامبر خواهد گردید .

 


منبع : Oilworld.biz/انجمن صنفی روغنکشی ایران