chick.jpg

کاهش ۱۰۰ هزار هکتاری سطح کشت ذرت به دلیل کمبود آب

چاپ

altمدیرکل غلات وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت ذرت در ۳ سال گذشته به دلیل کمبود آب از ۵۰۰ هزار هکتار به حدود 400 هزار هکتار کاهش یافته است
کاوه خاکسار با بیان اینکه کشت ذرت در استان‌های مختلف آغاز شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال بین

360 تا 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت این محصول اختصاص یابد.
مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه میزان کشت ذرت‌ دانه‌ای و علوفه‌ای بستگی به وضعیت خرید دارد، گفت: در 3 سال گذشته به دلیل کمبود آب، سطح زیر کشت این محصول از 500 هزار هکتار به حدود 400 هزار هکتار کاهش یافته است.
وی افزود: تلاش می‌شود تا با بهره‌گیری از روش‌های آبیاری نوین  و استفاده از ارقام زودرس و میان‌رس و همچنین کشت نشایی سطح زیر کشت این محصول را ثابت بماند و ضریب خوداتکایی تولید این محصول از 43 به 65 درصد افزایش یابد.
خاکسار میزان تولید ذرت دانه‌ای در کشور را به طور متوسط بین یک میلیون و 500 هزار تا یک میلیون و 800 هزار تن عنوان کرد و افزود: بین 10 میلیون تا 11 میلیون و 500 هزار تن در کشور ذرت علوفه‌ای تولید می‌شود.
مدیرکل غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: میزان ذرت دانه‌ای تولید داخل، کمتر از نیاز داخلی و میزان ذرت علوفه‌ای تولید داخلی بیشتر از نیاز داخلی است، بنابراین تلاش می‌کنیم تا با اجرای اقدامات مختلف از جمله اجرای طرح قیمت تضمینی ذرت دانه‌ای تمایل به کشت ذرت دانه‌ای افزایش یابد.
وی افزود: نیاز داخلی به ذرت علوفه‌ای بین 9 میلیون تا 9 میلیون و 500 هزار تن و ذرت دانه‌ای 6 میلیون تا 6 میلیون و 500 هزار تن است.
خاکسار با بیان اینکه متوسط عملکرد ذرت دانه‌ای 7.5 تن در هکتار و علوفه‌ای بین 50 تن تا 52 تن در هکتار است، بیان داشت: با اقدامات کارشناسی می‌توان ذرت علوفه‌ای را به 65 تن تا 70 تن و دانه‌ای را هم می‌توان به 9.5 تن رساند.

 

منبع: فارس