corn.jpg

طرح درجه‌بندی کیفی مراکز عرضه گوشت برای نخستین‌بار در بیرجند انجام شد

چاپ

altرئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: طرح درجه‌بندی کیفی مراکز عرضه گوشت و مواد پروتئینی در سال گذشته توسط شبکه دامپزشکی در سطح شهرستان بیرجند برای نخستین‌بار انجام شد.
 فردین حسین‌زاده در شورای اداری شهرستان بیرجند اظهار داشت: نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی و

همچنین خدمات به دامداران، زنبورداران و مرغداران از جمله خدمات شبکه دامپزشکی است که انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه تمرکز ما در سال گذشته بر بیماری‌های مشترک آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان و تب برفکی بوده است، گفت: نظارت بر فرآورده‌های خام دامی را در ایام تعطیل و در دو شیفت صبح و عصر تشدید کردیم.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند افزود: بیماری تب مالت معضلی است و با توجه به اینکه شیوه زندگی مردم تغییر کرده اما باز هم آمار مبتلا به تب مالت در سال 93 نسبت به نرم کشوری افزایش داشته هر چند این آمار در سال گذشته با کاهش روبه‌رو بوده است.
حسین‌زاده تصریح کرد: آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان تاکنون در جمعیت طیور استان که یکی از قطب‌های پرورش طیور بوده، مشاهده نشده است.
وی با بیان اینکه 6 میلیون و 200 هزار قطعه طیور در استان پرورش پیدا کرده‌اند، ادامه داد: با وجود اینکه استان‌های شمالی در سال گذشته عمدتاً با آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان روبه‌رو بودند اما با نمونه‌برداری‌هایی که در استان انجام شد مشکلی در خراسان جنوبی مشاهده نشده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند خاطرنشان کرد: در سال گذشته 30 استان کشور با مشکل تب مالت و تب برفکی روبه‌رو بودند که در این ارتباط 13 هزار رأس دام تلف شدند اما خراسان جنوبی با توجه به اقدامات پیشگیرانه، سیاست‌های قرنطینه‌ای و ورود بالینی در منطقه خطر با این بیماری‌ها مواجه نبوده است.
حسین‌زاده اظهار کرد: 50 درصد از دام‌های سبک و 100 درصد از دام‌های سنگین در سال گذشته واکسینه شدند.
وی با بیان اینکه بیشترین مصرف فرآورده‌های گوشتی و بیشترین جوجه‌ریزی طیور را در بیرجند داریم، افزود: میزان جوجه‌ریزی بدون آنتی‌بیوتیک در هر دوره 40 روزه 150 هزار قطعه و میزان گوشت مرغ سبز تولید شده در هر دوره 40 روزه 300 تن است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بیرجند گفت: طرح درجه‌بندی کیفی مراکز عرضه گوشت و مواد پروتئینی در سال گذشته توسط شبکه دامپزشکی در سطح شهرستان بیرجند برای نخستین‌بار انجام شد.

 

منبع: فارس