hen.jpg

طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشت دام و طیور در نوروز ۹۵

چاپ

 altرئیس سازمان دامپزشکی استان تهران، با بیان اینکه طرح تشدید و نظارت بهداشتی، مواد پروتئینی در ایام نوروز سال ۹۵ انجام می‌شود، گفت: از تاریخ ۲۵ اسفند سال جاری تا ۱۴ فروردین ۹۵، ۳۰ اکیپ سیار در مراکز عرصه نظارت می‌کنند.
اصغر برائی‌نژاد در نشست خبری دامپزشکی استان تهران، اظهار کرد: بیماری تب برفکی تا حدود زیادی

در استان تهران کنترل شده است اما کماکان واحدهایی وجود دارند که در امر واکسیناسیون همکاری لازم را نکرده‌اند و تا به امروز موفق به دریافت واکیسناسیون نشده‌اند.
وی افزود: بخش قائل توجهی از واکسن تب برفکی بویژه در روستاهای استان به صورت رایگان توزیع شده است اما دامداری‌های صنعتی که تمایل به استفاده از واکسن خارجی دارند دامپزشکی امر واکسیناسیون را به صورت رایگان برای آنها انجام داده است.
رئیس سازمان دامپزشکی استان تهران، ادامه داد: وضعیت عرضه بهداشتی انواع گوشت در سال جاری در مقایسه با سال گذشته شرایط بهتری داشته به طوریکه عرضه مرغ به طور کامل به صورت بسته‌بندی شده است.
برائی‌نژاد تصریح کرد: ماهی ماده پروتئینی بسیار فسادپذیر است و بافت آن حساس و به راحتی آلوده می‌شود به همین منظور عرضه ماهی منجمد بسته‌بندی شده در سال جاری در کلیه مراکز عرضه انجام شد و برای سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود که ماهی تازه را نیز به صورت بسته‌بندی به بازار مصرف عرضه کنیم.

ضبط 450 تن فرآورده پروتئینی فاسد و غیرمجاز در سال جاری
وی تاکید کرد: در 11 ماهه سال جاری 450 تن انواع فرآورده‌های غیرمجاز و فاسد ضبط و حکم قضایی برای آنها صادر شده است.
این مقام مسئول، یادآور شد که کلیه مراکز ذبح دام و طیور تحت نظر سازمان دامپزشکی قرار دارد و در روند ذبح و عرضه انواع گوشت و مسائل شرعی آن توجه می‌شود.
برائی‌نژاد در ادامه خاطر نشان کرد: مواردی از ماهیان حرام‌گوشتی که در گذشته به صورت مخلوط در برخی مناطق مشاهده می‌شد امسال وجود ندارد و بر اساس بازرسی‌هایی که انجام شده این ماهیان غیرحلال از بازار به طور کامل جمع‌آوری شده‌اند.
وی تاکید کرد: در صورتی که اجازه صادرات آبزیان حرام‌گوشت داده شود به سایر کشورها صادر می‌شوند.
رئیس سازمان دامپزشکی استان تهران، با توصیه به مصرف‌کنندگان فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه گفت: از آنجا که حدود 20 درصد دامداری های استان تهران به صورت سنتی عمل کرده و تحت پوشش سازمان دامپزشکی نیستند به همین منظور به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که از فرآورده‌های لبنی پاستوریزه استفاده کنند.
برائی‌نژاد در خصوص حجم صادرات محصولات پروتئینی استان تهران، خاطر نشان کرد: امسال حدود 15 هزار تن انواع فرآورده‌های دام و طیور نظیر تخم‌مرغ، پالایش خوراکی و غیرخوراکی، پای مرغ صادر شده است.
وی افزود: حجم واردات پروتئینی، دامی در سال جاری 8500 تن بوده که شامل لاشه گوسفندی و گاوی در مرغ منجمد بوده است.
این مقام مسئول در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان با خیال راحت و بدون دغدغه مرغ تولید شده در کشور را مصرف‌کنند، گفت: در تولیدات صنعت طیور کشور به هیچ عنوان از هورمون استفاده نمی‌شود و تحت پایش کامل دامپزشکی قرار دارد از طرفی نیز استفاده از هورمون در تولید مرغ به‌صرفه نیست.

مرغ تولیدشده با هورمون کیلویی 20 هزار تومان قیمت خواهد داشت
برائی‌نژاد یادآور شد: مرغداران اگر بخواهند از هورمون در تولید مرغ بهره ببرند قیمت تمام شده آنها افزایش می‌یابد به طوریکه مرغ تولید شده با هورمون کیلویی 20 هزار تومان خواهد بود.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه 95 درصد پوست دام از استان تهران صادر می‌شود، گفت: در سال جاری 20 میلیون جلد چرم دام صادر شده که عمدتا به اروپا رفته است. همچنین صادرات روده گوسفندی نیز 6.5 میلیون هنگ بوده و ارزش اقتصادی آن بالغ بر 500 میلیون دلار در 11 ماهه سال جاری است.
وی تاکید کرد: در 10 ماهه سال جاری 3300 تن مرغ صادر شده است که عمده آن به عراق بوده است.
برائی‌نژاد تاکید کرد که مسافران نوروزی از واحدهای غیرمجاز و دوره‌گرد مواد پروتئینی را خریداری نکنند زیرا هیچ‌گونه نظارتی بر عرضه آنها وجود ندارد.
رئیس سازمان دامپزشکی استان تهران در پایان با اشاره به طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام نوروز سال 95، گفت: از تاریخ 25 اسفند سال جاری تا 14 فروردین 95 این طرح در قالب 30 اکیپ سیار در شهر تهران و شهرستان‌های اطراف انجام می‌شود.
وی یادآور شد: در این مدت در تعطیلات عید هیچ‌کدام از واحدهای دامپزشکی تعطیل نبوده و خدمات لازم را به مردم ارائه می‌دهند.

منبع: تسنیم